Tomten bor i Brandbergen

När Ronny Johansson växte upp var hans föräldrar väldigt aktiva i området där de bodde. Det var trivselkvällar, bingokvällar, gårdsfester och annat trevligt. Ronny ville gärna återskapa den gemenskap han mindes från sin barndom men visste inte riktigt hur han skulle gå tillväga. Ronny fick kontakt med ett av Hyresgästföreningens husombud och den lokala Hyresgästföreningen som berättade om sin verksamhet. Han insåg att det var här människorna och möjligheterna fanns som kunde hjälpa honom att förverkliga sin dröm.

Ronny blev medlem i Hyresgästföreningen och tillsammans med andra i de lokala hyresgästföreningarna i Brandbergen, kom de på idén om en dansbana som skulle vara navet i föreningarnas verksamhet. Kort därefter fick de lokala föreningarna tillgång till en tomt. Ronny, Dalaröföreningens dåvarande ordförande och en granne började planera för en åttkantig dansbana. Bygget av dansbanan påbörjades, bland annat köptes en gammal dansbana från Spånga by in för att utgöra bottenplatta. Haninge bostäder ordnade med bygglov, el och avlopp. För att finansiera bygget drev föreningen och några frivilliga på sin fritid kiosken vid Brandbergsbadet under ett antal år. Alla intäkter gick till uppbyggnad och drift av dansbanan.

Efter många timmar av trevligt ideellt arbete kunde så dansbanan invigas på valborgsmässoafton 1997. Sedan dess har dansbanan använts flitigt året om. Det finns ett mycket varierat program med något för alla – gammeldans, rockkvällar, barnteater, viskvällar, festival och familjedagar. Under sommaren anordnas dans varje söndagskväll. Besökare från hela Storstockholm kommer till dessa arrangemang. Under en kväll med gammeldans uttryckte ett dansant par i vimlet spontant  ”Vilken trevlig stämning det är här, hit kommer vi fler gånger”. Det är precis vad Ronny vill höra eftersom hans motto för all verksamhet är trivsel och gemenskap.

Den lokala föreningen har även verksamhet för medlemmar och övriga hyresgäster i området. Varje år ordnar de grillfest, kräftskiva och julfest. Minst en gång om året försöker de resa iväg tillsammans.  2016 års resa gick till exempel med buss till Kapellskär och en dagstripp med båten till Åland. De åt gott, umgicks och hade en härlig dag tillsammans.

För att öka säkerhet och trygghet i området samarbetar den lokala föreningen med hyresvärden och polisen. Alla boende hjälps åt att hålla koll i området genom grannsamverkan.

Tack vare föreningsmedlemmarna arbete och tillgången till dansbanan som lokal har de fått en gemenskap i området som motsvarar den Ronny upplevde som barn.  Det är aldrig några problem att få människor att ställa upp och jobba. En grupp på 10–12 personer driver runt verksamheten. Sedan är det cirka 30 personer som tillkommer och stödjer upp vid behov och större arrangemang.

Föreningen värnar mycket om områdets barn och ungdomar och de anordnar barnverksamheter året om. I den årliga teckningstävlingen är priset en summa pengar som går till barnens klasskassa. Ronny har fått god kontakt med barn och ungdomar i området. För dem är han, med sin härliga personlighet och sitt stora vita skägg, känd som tomten. Vid dansbanans säsongsavslutning i september vandrar tomten in i området med en godissäck. Alla barn vet att tomten kommer klockan 16.30. Barnen hänger på och det brukar vara en stor karavan som landar vid dansbanan där de tillsammans äter upp godiset.

Ronnys starka engagemang har lett fram till att är han är den första att få Hyresgästföreningen region Stockholms pris som årets eldsjäl.

kräftfest med Lokala Hyresgästföreningen Vattumannen-Stenbocken i Brandbergen