Sven såg till att det hände

På 60-talet producerade Perssons Betong i Rågsved den betong som de flesta husen i Rågsved är byggda av. När Perssons Betong lade ner verksamheten på 70-talet var allt som blev kvar en glänta i skogen nedanför Bjursättragatan. Många Rågsvedsbor har under årens lopp träffats här vid Valborg och midsommar och trots att alla varit överens om att Perssons Betong kunde behöva en rejäl ansiktslyftning har inget hänt. Sven är ordförande i en lokala hyresgästförening i Rågsved. Han har funderat mycket över vad som borde göras med Perssons Betong. En permanent scen med tillgång till ström för ljus och ljudanläggningar, tillgång till vatten och en dansbana. Det var hans plan för vad som krävdes för att Perssons betong skulle bli en riktig festplats, tillgänglig för alla Rågsvedsbor. När stadsdelsnämnden, bostadsbolagen och Hyresgästföreningen under en helg bjöd in alla boende i Rågsved till Boendedialogen, fick Sven ett gyllene tillfälle att berätta om sin plan. Stadsdelsnämnden nappade på Svens vision. Nu gällde det bara att Sven kunde tala om exakt vad som behövdes. De träffades på plats och han visade och förklarade hur han hade tänkt.

Nu står allt klart. Nya Perssons Betong invigdes förra sommaren, med nya scenen, dansbanan, elen och vattnet. Sven häpnar själv. Tänk att något som så många gått och tänkt på så länge, så snabbt kunde bli verklighet. Varje onsdag kväll under sommaren kan hyresgästerna i Rågsved träffas när den lokala hyresgästföreningen Rågstintan arrangerar dans till levande musik på dansbanan vid Rågsveds egen festplats Perssons Betong.