Karneval som förenar

Hasse Lindmark, aktiv i Hyresgästföreningen i Huddinge ville göra något som skulle sprida glädje och positiv anda i Flemingsberg, öka tryggheten och de boendes känsla av gemenskap. Och dessutom främja samarbeten med andra föreningar/aktörer i området.

Kontakt togs med Svenska kyrkan, ABF, Huddinge kommun/Fritidsgården Ung Zon och Huge bostäder som var helt med en festlig dag med karneval. Huddingeföreningen med Hans Lindmark och Susanne Edberg i spetsen ledde planeringen av ”Huddingekarnevalen”.

Lördag 2 september var det så dags och i tidigt morgondis började man pynta området. Vimplar, band och ballonger gjorde området festligt, scenen byggdes upp och olika stationer med aktiviteter sattes upp.

Huge bostäder visade upp sin sopsug i en minimodell där barnen fick se vad som händer om man kastar fel saker och hur den fungerar när man kastar rätt saker i den.

Svenska kyrkan serverade kaffe och bullar och alla pengar gick till barnen i en by i Afrika. De ordnade även lyckoruset, en löptävling för både stora och små där deltagaravgiften gick till barnprojektet i Afrika. Utanför sin entré hade de en station där alla barn fick återanvända skräp och skapa olika saker av det. Det var en populär sysselsättning som uppskattades mycket.

Fritidsgården Ung Zons ungdomar höll området rent och hjälpte till med rekvisita och fix inför uppträdandena på scenen, de framförde också flera dans och sångnummer under dagen.

Hos Hyresgästföreningen kunde man få en ansiktsmålning, popcorn, svara på frågesport och göra sin egen karnevalsmask. Tältet var mycket populärt och välbesökt och det samtalades om allt från upprustning, ombildning till enskilda ärenden där besökare fick råd hur de skulle gå till väga. Barnen pysslade och blev målade till allsköns olika väsen och åt popcorn så det stod härliga till.

ABF höll i uppträdandena på scenen och samordnandet med danstrupperna. Istället för ett traditionellt karnevalståg dansades det runt från olika platser på området och från scenen. Alla som var på området kunde delta utifrån sina förutsättningar.

Dagen blev en succé och uppskattades mycket inte bara av alla barn och ungdomar som var med utan också av deras föräldrar, morföräldrar och övriga besökare. Det talas om denna dag långt efter att sista vimpeln tagits bort.

Tidigare kunde de äldre känna sig lite osäkra då de stötte på ungdomarna i området men efter karnevalen där de olika grupperna träffades och samarbetade under trevliga former har tryggheten ökat.

Hyresgästföreningens lokala föreningar som verkar i bostadsområdena fortsätter med olika aktiviteter varje vecka för sina hyresgäster.

Samarbetet mellan föreningarna fungerade så bra att det troligtvis kommer bli fler gemensamma projekt framöver.

Foto: Susanne Edberg