"Gå ihop och dela på ansvaret"

Tanken att ha en stor gårdsfest fick Ulf Eriksson tio år sedan. Han pratade med grannar och folk i lokala hyresgästföreningen som också tyckte att det var en bra idé. I år firade Björkhagens festdag nio år. – Vi ville få ut folk på gården och umgås, säger Ulf.

Björkhagens festdag

Det råder inga tvivel om att de har lyckats. Trots att folk kommer och går är det hela tiden ett litet myller av människor som går runt och pratar med varandra. Känslan är familjär men ändå öppen. Att det ligger en hel del arbete bakom syns. En scen har hyrts in likaså två bajamajor. Två garage har upplåtits till det lokala caféet för att sälja piroger, korv, kaffe och wienerbröd. Närmare tjugo bord till loppisen, lika många som folk kan sitta och prata vid, samt bänkar framför scenen. På scenen är det ett digert program med musik från mer eller mindre lokala musiker. En bordshockeyturnering pågår för fullt.

Björkhagens festdag

Eva-Marie Wadman flyttade till gården 1990, då var det nästan bara pensionärer som bodde i området nu är det mest barnfamiljer. Hon har haft olika uppdrag i den lokala hyresgästföreningen genom åren, men nu är hon "bara valberedare". Att området har föryngrats är inte den enda förändringen, för fem år sedan valde ungefär hälften av husen i området nappa på ombildningserbjudandet. Eva-Marie berättar att det aldrig var aktuellt kring deras gård, ingen var intresserad. Hon tror att delvis beror på att de som har varit engagerade i gårdsfesten och lokala hyresgästföreningen nästa alla bor på deras gård. Men ombildningen innebar att föreningslokalen försvann, men i år blev en lokal ledig som Svenska Bostäder gav till föreningen.

Föreningens budget ligger på cirka 100 000 kronor som de äskar från Svenska Bostäder. Björkhagens festdag kostar ungefär 70 000, resten går till utflykter som också är populära.

Björkhagens festdag

– Det är roligt att Svenska Bostäder ställer upp. De tycker att det vi gör är värdefullt. Det är kanske en struntsumma för dom, men för oss är det mycket pengar, säger Ulf innan han skyndar iväg för att sköta prisutdelningen i bordshockeyturneringen.

Festen är viktig för många, berättar Eva-Marie som under året får många frågor från grannar om det blir någon fest.

– Det ska kännas familjärt även om det kommer folk från Bagarmossen och Kärrtorp. Vi annonserar inte om det annat än på anslagstavlorna här i Björkhagen, men ryktet har spridit sig och vi håller festen på en bra nivå som vi orkar med.

Eva-Maries tips till andra lokala hyresgästföreningar som funderar på att arrangera gårdsfester är att gå ihop många och dela på ansvaret. Och att var och en gör det de tycker är kul att göra. Som ett lapptäcke där många viljor möts till något fint och inspirerande.

Lyssnare