Hur kallt får det vara i lägenheten?

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader. Temperaturen ska aldrig vara lägre än 18 grader och lufttemperaturen får inte understiga 20 grader med vanlig temperaturgivare.

Om du vill ha hjälp att se till att du har bra temperatur i lägenheten behöver det först utredas hur varmt du har det i lägenheten. Kontakta först din hyresvärd. Om din hyresvärd säger nej kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun och be om hjälp. De uppmanar värden att undersöka och åtgärda vid behov. Du kan även kontakta oss på Hyresgästföreningen på tel. 0771-443 443 så hjälper vi dig!

Jag har kontaktat min hyresvärd men ingenting händer - vad gör jag
Lyssna på avsnittet om temperatur i lägenheten med Hyrespodden! Där får du svar på vad som gäller för dig som har för kallt (eller för varmt) i lägenheten och hur du kan gå vidare ifall du inte får respons från hyresvärden.

Josephine Stensson, jurist på Hyresgästföreningen, svarar på frågor kring temperatur i lägenheten i Hyrespodden.

Vill du också göra skillnad?