Överhyra: Så får du tillbaka pengarna!

Hyr du i andra hand och misstänker att du betalar för mycket i hyra? – Det är tyvärr vanligt förekommande att förstahandshyresgäster tar ut överhyra när de hyr ut sin hyresrätt i andra hand, säger Josephine Stensson, jurist på Hyresgästföreningen i Malmö.

Kring terminsstart  får vi in många ärenden från medlemmar som betalat överhyra.

– Det drabbar andrahandshyresgäster som oftast är i en sämre ställning. Vanligtvis unga, studenter, utländska studenter, personer som generellt har det sämre ställt, menar Josephine Stensson.

Hyrespodden: så får du tillbaka pengarna!
Vad räknas som överhyra? Regeln är att om en förstahandshyresgäst har tagit ut överhyra så har andrahandshyresgästen rätt att få tillbaka det som erlagts utöver skäligt belopp. Den hyra som är förhandlad mellan hyresvärden och hyresgästföreningen är den skäliga hyran. Man får inte ta ut mer än det. Förstahandshyresgästen kan dock göra ett visst påslag för möbler om möbler ingår i förhyrningen.
Vill du veta mer? Lyssna på detta avsnitt av Hyrespodden och få svar på hur du kan få återbetalning av oskälig hyra.