Postboxarna på Slottshöjden

På Hyresgästföreningen i norra Skåne arbetar Carina Klang. Hon tar emot samtal från medlemmar som behöver stöd och hjälp med allt från droppande kranar och drag i lägenheten, till hyreskontrakt som blir uppsagda.

– En dag i vintras ringde det en kvinna från Slottshöjden i Helsingborg som sa att hon fått besked om att deras brevinkast skulle försvinna och bytas ut mot postboxar i trapphuset, berättar Carina.

Det sker ju ofta men det märkliga var att det rörde sig om sex eller sju hus i området som skulle få sina postboxar monterade på ett och samma ställe, i kvinnans trappuppgång. Många människor i området fick vandra en lång bit varje dag för att hämta sin post och de som bodde i trappuppgången med postboxarna fick många springandes i huset.

– Då ringde jag till fastighetsägaren som sa att det var en bra lösning och ville inte göra något åt saken på grund av kostnader för montering. Jag sa till kvinnan att försöka göra en namninsamling, vilket hon gjorde. Hon fick ihop nästan samtliga namn till de som bodde i området. Dessutom ringde hon in och frågade vad montering av postboxar kostade, vilket visade sig inte vara så dyrt.

– Vi lämnade över namnen och prisuppgifterna till fastighetsägaren som tillslut gav med sig. Nu är det på gång postboxar i varje trappuppgång på Slottshöjden, precis som det ska vara.