Nya sällskapsrum skapar sammanhållning bland studenterna

På ett studentboende i Helsingborg fanns ett missnöje med skicket på de gemensamma sällskapsrummen som därför knappt användes. Maria, Saffran och Emelie bildade en lokal hyresgästförening för att göra något åt saken.

– Vi blev kallade till ett bostadsmöte på området och då var vi tre stycken som ville starta en lokal hyresgästförening för att driva igenom förändringar. Sällskapsrummen var mycket slitna och i dåligt skick. Till vårt första möte fick vi ta med våra egna stolar för att ha något att sitta på, berättar Saffran, ordförande i den lokala hyresgästföreningen Vattentornet.

Den nystartade hyresgästföreningen framförde sina synpunkter under flera möten med en tillmötesgående fastighetsägare, och det gav resultat.

– Renoveringsarbetet kom igång och nu är alla lokaler omgjorda och på väg att totalrenoveras med nya kök. Och inte nog med det, det skapar sammanhållning. Nu ser vi att folk sitter här och pluggar och att de tar kontakt med varandra. Det är jättehärligt, avslutar Saffran.

Maria, Saffran och Emelie tog saken i egna händer