Lena kämpar för A, B och C

Besöker du Pjäsgatan 6 i Landskrona är det inte helt enkelt att hitta rätt, det finns nämligen tre trappuppgångar med samma postadress.

– Jag slutar inte tjata förrän det händer något, säger Lena med engagerad röst.

Hon pekar på den svarta klisterdekalen, som föreställer siffran 6, på porten in till höghuset där hon bor på Pjäsgatan 6 i Landskrona. Problemet är bara att huset bredvid också är Pjäsgatan 6. I det huset sitter den svarta 6:an uppklistrad utanför två portar. Här kan man alltså bo i två olika hus och i tre olika trappuppgångar fast ändå ha samma postadress!

– Jag tyckte synd om de gamla i husen när jag hörde om färdtjänst som åkte fel, blomsterbud som inte levererades, post som kom fel och allra värst: ambulanser som inte hittade fram.

Sedan Lena blev husombud för lite drygt ett år sedan har hon drivit frågan om att Pjäsgatan 6 ska bli Pjäsgatan 6 A, B och C. Hon började med att ta upp frågan med Hyresgästföreningen som i sin tur uppmärksammade det kommunala bostadsbolaget Landskronahem på problemen. Nu för Landskronahem diskussioner med kommunen om att få lägga till bokstäverna efter 6:an.

– Jag vill att alla ska ha det bra här. De äldre har ibland svårt att föra fram vad de tycker men då kan jag som husombud föra deras talan. Men man får vara ihärdig, säger Lena och skrattar till.

Foto: Maria Ploberg

Vill du också göra skillnad?