Hyresvärd ville höja med 10-29 procent

Inför 2014 års förhandlingar ville en fastighetsägare i Eslöv höja hyresgästernas hyra med 10-29 procent. En mycket högre höjning än den generella på orten som var 1, 9 procent. Det skapade oro hos många hyresgäster.

– Vi kom fram till att en höjning på 1,9 procent var rimlig och det fanns ingen anledning att höja hyran mer, berättar Björn som är förhandlare på Hyresgästföreningen.

Men det höll inte fastighetsägaren med om och hyresförhandlingen strandade. Hyresgästerna fick information om hur det låg till och Hyresgästföreningen företrädde åtta hyresgäster i hyresnämnden. Många var bekymrade över om de skulle ha råd att bo kvar och en del var oroliga för att de skulle bli lurade att betala mer än de behövde.

– Vi förde fram vår åsikt i hyresnämnden som höll med oss vilket var positiva nyheter! Fastighetsägaren överklagade beslutet men till slut fick vi rätt även i hovrätten. Många hyresgäster är väldigt lättade över att vi kunnat ta hand om det här åt dem och glada över att slippa den höga höjningen, avslutar Björn.

Nöjd förhandlare promenerar genom parken. Fotograf: Linnea Karlsson