Trångt i källaren vändes till succé

Varje år ordnar Ing-Britt, Jan och Ann-Kristin från den lokala hyresgästföreningen så att en grovsopcontainer placeras på gården. I samband med detta ordnar de en grillfest och ett fyndtorg. Många kommer, kastar saker, byter saker, grillar och umgås. Trots detta fortsatte många hyresgäster i området att ställa ifrån sig överblivna saker i källargångarna. Det var svårt att ta sig fram och vad skulle hända vid en brand?

Ing-Britt, Jan och Ann-Kristin, ledamöter i den lokala hyresgästföreningen och själva hyresgäster i området, fick idén att starta ett bytescenter. Där kunde de boende ställa sina saker i stället för i källargången. De fick disponera Hyresgästföreningens lokal i huset, som de målade och inredde. Det blev succé direkt när bytescentret öppnade. Redan första kvällen kom 20 hyresgäster. Idén, förklarar initiativtagarna, är att lämna vad man inte behöver och plocka med sig vad man behöver. Gratis. Idag har inte alla människor råd att köpa nytt jämt. – Dessutom träffas folk, det skapas en samhörighet, säger Ing-Britt, Jan och Ann-Kristin. Ett problem i källargångarna vändes kreativt till något positivt för alla i området.

Vill du också göra skillnad?