Fällda granar gav bättre gemenskap

Visst hälsade folk glatt på varandra men många kände inte sina grannar. En tråkig detalj i ett annars fint bostadsområde var den torftiga uteplatsen som få använde. Vägen till förbättring blev kortare när Monica Flöjt flyttade tillbaka till kvarteret i Hudiksvall.

– Nej, här måste vi boende agera – vem gör det annars? resonerade hon. Bostadsområdet ligger i utkanten men också nära centrum. Många i de åtta sjuvåningshusen har en strålande utsikt över

Hudiksvallsfjärden och centrum, och alla har nära till naturen. – Ett mysigt område, tycker de flesta. Men få gillade uteplatsen. Monica bildade en lokal hyresgästförening, lyssnade på hyresgästerna, och gav Hudiksvallsbostäder förslag till förbättringar. Och värden var med på noterna. Lite knepigare var det med tre stora granar som skymde utsikten. De boende fick säga vad de tyckte i en enkät och så småningom var granarna ved.

När det var invigningsfest och hyresgästerna fick njuta av en helt omgjord grillplats, omgärdad av en vacker rabatt och ett snyggt staket. Nya buskar som forsythia, fjärilsbuskar och syrenhortensia blommar från vår till höst.

– Oj, vad fint det blev! reagerade hyresgästerna som i dag inte bara säger hej till varandra. Den numera flitigt utnyttjade uteplatsen har lett till många möten och därmed bättre gemenskap.

Monica har däremot flyttat från området, men det är, som man säger, en helt annan historia

Vill du också göra skillnad?