Nu kan de duscha varmt igen

När varmvattnet tog slut mitt i duschen fick hyresgästerna nog. De bildade en lokal hyresgästförening och bjöd in hyresvärden.

– Vi fick honom att lova förbättringar, säger Sara, ordförande för föreningen.

Annars trivs hyresgästerna i det lilla 40-talshuset mitt i centrala Malmö. Det vackra huset har mycket originaldetaljer kvar, den fina gården utnyttjar en del till odling. Sammanhållningen bland de boende är stark och blev en framgångsfaktor i kontakterna med värden.

Vintern 2010 – 2011 läckte det även in vatten från taket i flera lägenheter. Många tyckte det var kallt inomhus. Felanmälan tog lång tid. Tvättstugan var både ostädad och i dåligt skick. Vid mötet med hyresvärden var många hyresgäster närvarande. Värden började rätta till bristerna. Men när han ville totalrenovera tvättstugan sade hyresgästerna stopp.

– Det hade betytt hyreshöjningar och det ville vi inte, säger Sara bestämt.

Många av hyresgästerna är medlemmar i Hyresgästföreningen och det har gett tyngd åt kraven gentemot hyresvärden. Dessutom har Hyresgästföreningen tryckt på från sitt håll.

Ännu är inte alla problem lösta men de flesta. Och hyresgästerna kan fröjdas åt en varm morgondusch igen.

Vill du också göra skillnad?