Hyresreduktion efter brand

En brand startade mitt i natten på hyresgästens balkong. Vad som orsakade branden är oklart men det var inte hyresgästens fel.

Rök från balkongen spred sig till hela lägenheten och förstörde så mycket att det var nödvändigt att totalrenovera och hyresgästen med fru och barn fick bo på hotell i nästan 4 månader. Som tur var hade hyresgästen en hemförsäkring som täckte hotellkostnaden.

Försäkringsbolaget sa till hyresgästen att denne inte behövde betala hyra eftersom det inte gick att bo i lägenheten alls. Hyresvärden ansåg emellertid att hyran skulle betalas in och sedan skulle denne räkna hur mycket hyresnedsättning som var skälig. Det var emellertid inte något att räkna på eftersom lägenheten var till 100 % obrukbar.

Hyresgästens obetalda hyror gick till Kronofogden och hyresgästen blev också uppsagd på grund av obetalda hyror trots att hyresvärden visste att branden var den omständighet som orsakat de obetalda hyrorna. Jag kommunicerar med hyresvärden och uppsägningen och kraven på obetalada hyror återkallas.

Hyresgästen får erbjudande att bli ersatt med 5 000 kronor för att denne inte kunnat bo i sin lägenhet. Resterande hyra vill hyresvärden ha. Hyresgästen skriver inte på detta avtal utan vänder sig till mig som kräver att hyresgästen ska få 25 000 kr i hyresreduktion. Det får hyresgästen.

Hyresgästen var mycket nöjd och sa att jag var en pärla. Han var mycket nöjd med att Hyresgästföreningen fanns och sa att familjen var extra försvagad av upplevelsen med branden och därför behövdes extra stöd.