Grill och potäter

Lars-Göran hade funderat över hur man kunde använda den trevliga innergården. När han fick se en notis om att man kunde söka pengar för att förbättra i bostadsområdet föll allt på plats. När hyresgästerna själva ordnade en grill blev det samlingsplatsen på gården.

På Lindvägen i Vargön bor Lars-Göran . En dag fick han se en notis om att man kunde söka pengar för att göra en förbättring i sitt bostadsområde. - Jag hade ju en tanke på en rejäl grill vid uteplatsen, förklarar Lars-Göran. Så jag skickade in en ansökan för att ”rusta uteplatsen med grill och köpa en kaffebryggare till vår gemensamma lokal”.

Vid hyresförhandlingarna hade Hyresgästföreningen och Vänersborgsbostäder kommit överens om att avsätta ett belopp för boendeförbättringar. För de som bor på Lindvägen är det just det resultatet man uppnått.

Nu har Lars-Göran tillsammans med grannen Stig gjort i ordning uteplatsen. En rejäl, murad grill står på plats, nymålad och nätt och jämt invigd. Runtomkring grillen finns det välskötta planteringar med blommor – men vänta lite: det ser ut som potatis?

- Haha, ja, vi satte potäter, skrattar Lars-Göran. Det är ju lika kul att se potatis i landet som andra växter!

- Och jorden blir så lucker och fin av potatis, understryker Stig med ett brett leende. De båda kompanjonerna fortsatte att göra blomrabatterna snygga och lite mer nyttiga med gräslök, dill och blommor. Nu finns det bara några enstaka ogräsblad som vågat smyga sig upp.

- Det är så kul att göra det här, säger Stig. Nu när det är fint väder så är det fullt på stolarna här av grannar som kommer ut och pratar och umgås. Alla är väldigt glada för det! Grillen är redan välanvänd och i slutet av sommaren blev det sillunch i trädgården.

Not: Pengarna som Lars-Göran och Stig ansökte om och fick ingår i ”Boinflytandemedel”. Alla hyresgäster hos Vänersborgsbostäder kan ansöka om att få pengar ur den här fonden. Ansökan hanteras av Hyresgästföreningen och Ulf Hallman som sköter redovisningen konstaterar:

- Det är precis så här det ska användas!

Lars-Göran och Stig fixade både grill och "potäter". Fotograf: Nils-Olof Larsson

Vill du också göra skillnad?