”Gårdsfamiljen” finns alltid till hands

De skrattar ofta och fyller i varandras meningar så som bara goda vänner gör. Susanne och Monika är grannarna som funnit varandra.

De bor på Trangränd i Vellinge, vid en räcka låga hyreshus med lummiga gårdar. Här samlas grannarna ofta spontant för att fika eller grilla tillsammans.

– På vår gård är det grillsäsong året runt, skrattar Susanne. En gång grillade vi till och med på nyårsdagen, när det snöade!

aaa

Susanne Johannesson är ordförande i den lokala hyresgästföreningen Fjädern och sociala aktiviteter är en viktig del av verksamheten.

– Många grannar firar alla högtider ihop, alla utom julafton, säger Monika. Det blir som en familj – en gårdsfamilj.

Monika tillägger att hon ofta har uppbackning från Susanne när pusslet med jobb och familj inte går ihop. – Susanne hämtar min son på skolan ibland. Det känns tryggt att veta att vi alltid kan ringa på hennes dörr om det skulle vara något, säger Monika, som har helt andra erfarenheter från tidigare hyreshus.

– Vi bodde i Malmö innan och där var det att man knappt hälsade på varandra, fast man bodde i samma trappa, berättar Monika. Här hälsar alla oavsett ålder. Och när vi flyttade hit kände vi att avståndet till Hyresgästföreningen krympte tack vare att det lokala engagemanget är så stort här. Det innebär en trygghet för alla, avslutar hon.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.