Ibland gör det lilla mycket

En småkall höstdag och det ringer på dörren. Utanför står två av dina grannar med en nyplockad rosbukett i handen som de ger till dig.

Så ser livet ut i kvarteret Smeden i Vingåker där Yvonne Nilsson och Åsa Wallenstein har startat en arbetsgrupp i Hyresgästföreningens regi. Rosorna som de delade ut var plockade i en rabatt på gården, där stod tidigare en mörk granhäck. De har också ordnat så de fått en uteplats med stenläggning och nya möbler.

-Vi tittade på internet och hittade de här möblerna, de är bra för det går att komma in till bordet även om man sitter i rullstol, säger Yvonne.

Det är Yvonne och Åsa som kommer med förslagen, och ofta är det deras idéer som sedan blir verklighet. Nästa projekt är en övergiven lekplats.

-Här funderar vi på att göra en liten damm, säger Åsa, och pekar ut över den nu mörka snötäckta ytan där några stolpar sticker upp som en sista kvarleva av lekplatsen.

Den övergivna lekplatsen

-Man måste vara på, annars händer inget. Man kan önska till 100 % så får man vara glad om det blir 30, menar Yvonne.

Det är tydligt att det är bra för de som bor på gården att Åsa och Yvonne är engagerade i Hyresgästföreningen. De kan allt om vad som inte fungerar i husen, på gården och vilka grannar som kan behöva en extra hand ibland. Till exempel hjälper de en granne att parkera bilen eftersom han har så svårt att gå längre sträckor.

De har gjort enkäter om vad hyresgästerna vill ha, nu försöker de få ordning på en lokal som de vill göra till en samlingsplats. Eftersom lokalen använts som arkiv behöver de flytta några hurtsar med dokument, de frågar den områdesansvarige på Vingåkershem men han har inte ordnat med någon flytt ännu.

-Då tar vi och lyfter bort dem, det finns säkert några gubbar som kan hjälpa till, säger Yvonne.

Det är en hjärtlig stämning mellan Åsa, Yvonne och Olle från Vingåkershem. Att ha engagerade hyresgäster gör mycket även för bostadsbolaget.

-Det blir balans i synpunkterna. Om vi fått det från de engagerade i Hyresgästföreningen blir det mer tyngd i problemen eller idéerna som lyfts fram, säger Olle.

Yvonne och Åsa har också fått mer kontakt med folk på gården och fler verkar bry sig om att göra det fint. Sen ljusslingan kom upp på gården har nästan alla balkongerna också prytts med ljus. Yvonne har också pyntat varje port med hjärtan.

-I höstas var det löv, nu har jag bytt till pynt med jultema.

Julpynt

Åsa och Yvonne på innergården. Fotograf: Sofie Åström

Vill du också göra skillnad?