Bokslukare på Walkeskroken

På Walkeskroken i Uddevalla blir det alltid lite extra rörelse den första torsdagen i månaden. Då är det bokbytarcafé i Hyresgästföreningens lokal. Då byter man böcker från det lilla biblioteket och får sig kanske en kopp kaffe. Ailitz Johansson är den som kom med idén, och i den lokala styrelsen var man inte sen att hänga på.

-Jag såg det på ett café i Fiskebäckskil, berättar Ailitz, och kände direkt att det kan vi också ha!. Bokförrådet har blivit ganska så betydande med åren. I deras lokal finns ett par välfyllda hyllor och i ett angränsande förråd finns det ännu fler böcker att hämta. De som kommer brukar alltid hitta något att ta med sig hem. Det finns de som byter bara en eller ett par böcker, medan andra håller sig till större volymer.

- Vi hade letat efter något liknande det här, berättar Anita Andersson. Det blir en möjlighet att träffas och prata i all anspråkslöshet. Och om det har hänt något så passar vi på att informera om det.

En som lånbyter rejält är Anker Andersen. Han skrattar lite när man kallar honom den störste bokbytaren, och avslöjar att han brukar byta en kasse åt gången.

- Ja, ofta får jag med mig någon bok jag redan läst, och de måste ju räcka en hel månad, ler han.

Minst lika viktigt som att kunna byta böcker är att bokcaféet blivit en samlingspunkt för att träffa grannarna. Birgitta Wikholm bjuder ofta på hembakt till kaffet, och att det är uppskattat är alldeles tydligt. Samtalen flyter liksom lite bättre om de smörjs med kanelbulle och sockerkaka!

Vill du också göra skillnad?