Hyresgäster får tillbaka 39 000 kronor i överhyra av hyresvärd

Sedan augusti 2015 har en hyresvärd i Trelleborg varje månad tagit ut 1 800 kronor för mycket i hyra av två av sina hyresgäster.

Efter kontakt med Hyresgästföreningen gick ärendet vidare till hyresnämnden där hyresgästerna fick rätt. Hyresnämnden beslutade även att skadestånd på 5 000 kronor ska betalas till Hyresgästföreningen.

Hyresvärden betonade att uppsägning av förhandlingsordning hade blivit inskickad till Hyresgästföreningen. Hyresgästföreningen hade aldrig mottagit något uppsägningsbrev och därför hade inte någon skriftlig bekräftelse kommit tillbaka till hyresvärden.

– Det känns bra att hyresgästerna fick rätt i denna tvist. Att fastighetsägaren väljer att förhandla direkt med sina hyresgäster, när det finns en överenskommelse om att all förhandling ska ske med Hyresgästföreningen, ska såklart ha sina konsekvenser, säger Sara Wallmark, förhandlare på Hyresgästföreningen i södra Skåne.

Vill du också göra skillnad?