Ring mig, sa Emma

När Emma flyttade in såg hon att det var lite eftersatt. Flagnande färg och igenväxta lekplatser störde idyllen. Emma satte upp en lapp i tvättstuga: Ring mig, så gör vi nåt åt det här!

När Emma flyttade in i den trivsamma lägenheten i Vänersborg upptäckte hon att husen hade börjat få en del skönhetsfläckar med flagnande färg och andra småskavanker, buskarna började ta över gångar och lekplatser och det kändes lite anonymt.

Emma satte upp en lapp i tvättstugan: "Vill du vara med och starta en lokal hyresgästförening? Ring mig, så får vi prata om det. Emma".

Det var fler som hade tänkt som Emma! Emmas telefon gick varm de närmaste dagarna och många ville göra något åt det fina området. De bestämde en träff i den gemensamma lokalen på området.

Efter mötet hade området fått sin första lokala Hyresgästförening på många år. De gjorde upp en lista på saker som behövde åtgärdas: målning, någon bräda som behövde bytas, en lekplats där några buskar hade tagit över. Det blev en lång lista som man tog med sig till ett möte med Vänersborgsbostäder, som omgående lovade att sätta till resurser!

Nu är det mycket mer fräscht, och inte längre så anonymt för Emma och hennes grannar:
- Nu har vi fått målat, fräscha lekplatser och så har vi fest då och då, skrattar Emma och Jan, hennes granne.

Barnen kanske är mest glada för att lekplatsen blivit ljusare och större, men mamma Emma ser fler värden: snyggare, mer gemenskap och bättre utemiljö.

Emma fixade mysiga lekplatser. Fotograf: Nils-Olof Larsson

Vill du också göra skillnad?