Marknadshyreskollen

Utredningen om att införa så kallad fri hyressättning i nyproduktion presenterade sitt betänkande den 4 juni 2021. Fri hyressättning är en omskrivning för marknadshyror. Hyresgästföreningen har lanserat Marknadshyreskollen, en konsumenttjänst som synliggör konsekvenserna för hyresgästers privatekonomi i nio städer om marknadshyra införs.

Hyresgästföreningen vill slå vakt om hyresgästers rättigheter och värna rätten till en trygg bostad. Marknadshyreskollen är organisationens verktyg för den hyresgäst som vill få reda på hur marknadshyror kan komma att påverka boendekostnaderna, både för hyran och privatekonomin.

Bor du i Eskilstuna, Göteborg, Halmstad, Linköping, Luleå, Malmö, Stockholm, Uddevalla och Uppsala? Då kan du använda dig av marknadshyreskollen.

Du kan söka via en karta eller genom att skriva in valfri adress. Beroende på stadsdel och stad får du information om nuvarande genomsnittliga hyra, förändrad hyra med ett system med marknadshyror och vilka konsekvenserna blir för din privatekonomi i form av minskat konsumtionsutrymme.

Resultaten baserar sig på undersökande rapporter där marknadsmässiga hyresnivåer har räknats fram av konsultföretaget Ramboll, på uppdrag av Hyresgästföreningen.

Detta är en fortsättning för vårt påverkansarbete mot marknadshyror. Vi vill ge politikerna information om hur ett förslag med marknadshyra kan komma att slå mot hyresgästerna och upplysa landets hyresgäster om konsekvenserna.

Har du några frågor? Hör av dig till oss- vi finns där du bor