Hur kan du bidra?
Hyresgästföreningen

Hur kan du bidra till att stoppa marknadshyror?

Ditt engagemang behövs för att stoppa införandet av marknadshyror! Varför skulle en politiker genomföra en reform som väljarna inte vill ha? Genom att visa hur många som är emot en politisk reform så ökar vi pressen på politikerna och rösta emot förslag om marknadshyror. Det finns starka ekonomiska intressen som skulle tjäna på att marknadshyror infördes. Tillsammans kan vi visa att väljarna är emot marknadshyror.

Börja med att skriva under kampanjen

Vi samlar nu in underskrifter från personer som är emot införandet av marknadshyror. Ju fler vi är som skriver under, desto svårare blir det att inte lyssna på oss.

Vi samlar in underskrifter här

Be dina grannar, kollegor, släktingar och vänner att skriva under vår kampanj. Ingen annan än Fastighetsägarna tjänar på marknadshyror, och det kan vi visa genom att många skriver under. Du kan även ladda ner och skriva ut affischer och flygblad här för att sprida i ditt bostadsområde.

Skriv en insändare eller debattartikel

Vem som helst har möjlighet att skicka in en insändare eller debattartikel till sin lokaltidning. Berätta vad du tycker om marknadshyror och hur du eller andra människor skulle påverkas av högre hyra. Bläddra i tidningen till sidan för insändare eller debattartiklar, där brukar det finnas information om hur du skickar in din text. Informationen finns oftast även på tidningens hemsida. Om du vill hitta argument mot marknadshyror kan du läsa mer här. Du kan även inspireras av våra debattartiklar mot marknadshyror.

En ung kvinna håller en telefon
Pexels.com

Ring P1

Ring P1 är Sveriges radios program för dig som vill dela med dig av dina tankar och åsikter. Ring in och berätta vad du tycker om marknadshyror och hur du skulle påverkas av högre hyra. Tipsa även lyssnarna om att gå in på Hyresgästföreningens hemsida och skriv under kampanjen. Telefonnumret är 020-22 10 10 och du kan ringa in både för att delta i direktsändning och för att lämna ett inspelat meddelande.

För att delta i direktsändning

Om du ringer för att vara med i direktsändning så hamnar du först i en telefonsluss, där du får tala om vem du är och vad du vill prata om. Slussen är öppen från ca kl 08:59 till kl 10:00 på vardagar.

Ring till telefonsvararen

När programmet inte sänds kan du ändå ringa och då kommer du till programmets telefonsvarare. Innan du ringer är det bra om du tänkt igenom det du skall säga. Chansen att inlägget skall komma med i programmet ökar om du håller dig ganska kort. Du behöver också säga ditt namn, bostadsort och (till redaktionen) uppge ditt telefonnummer.

Kontakta din politiker

Politikerna är valda för att representera oss medborgare. Därför har de ett ansvar att lyssna på vad vi tycker. Du kan kontakta din riksdagsledamot genom brev eller e-post. Här kan du ta reda på vilka politiker som representerar din valkrets i riksdagen och se vilken adress eller e-post du kan höra av dig till.

Även kommunpolitikerna kommer påverkas av marknadshyror. Vad tror du att politikerna i din kommun skulle tycka om deras kommuninvånare inte längre skulle ha råd med hyran? Tror du att det lokala näringslivet skulle tjäna på att en större andel av kommuninvånarnas inkomster gick till hyran? Kontakta dina kommunpolitiker och berätta varför marknadshyror skulle vara negativt för dig och kommunen du bor i. På din kommuns hemsida kan du få information om vilka som sitter i kommunstyrelsen och hur du kan kontakta dem.

Stå upp mot marknadshyror på Facebook!

Visa att du är mot marknadshyror på Facebook genom att använda Hyresgästföreningens motiv på din profilbild. När vi blir fler som öppet visar vårt motstånd sprider vi kunskap och medvetenhet om marknadshyror och dess konsekvenser. Uppmana dina vänner och bekanta att också byta profilbild! Ju fler vi är desto starkare blir vår rörelse mot marknadshyror.

Såhär uppdaterar du din profilbild med vårt motiv:

1. Gå in på din Facebook-profil.
2. Klicka på din profilbild.
3. Klicka på "Uppdatera profilbild".
4. Klicka på "Lägg till motiv".
5. Sök på "marknadshyror".
6. Välj motiv och uppdatera!