Tillsammans stoppar vi marknadshyror
Hyresgästföreningen

Tillsammans stoppar vi marknadshyror

Marknadshyror skulle innebära radikalt höjda hyror för alla som bor i hyresrätt. Det innebär att hyresvärden ensidigt bestämmer hur mycket du ska betala i hyra, helt utan förhandling.

Trots att all fakta visar att hyrorna chockhöjs med marknadshyror har Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Liberalerna kommit överens om att införa “fri hyressättning”, det vill säga marknadshyror, för nybyggda hyresrätter. Vi tänker göra allt vad vi kan för att regeringen ska ändra sig på den punkten. Alla vet att det inte leder till fler bostäder utan snarare till att människor inte har råd att bo.

Hyresgästföreningen vill behålla förhandlade hyror och säger nej till marknadshyror. Men vi är heller inte nöjda med hur bostadspolitiken förs idag. Istället för att införa marknadshyror borde regeringen fokusera på riktiga reformer för fler bostäder som vanligt folk har råd med.

Vad är marknadshyror?

Hyresgästerna kan få räkna med hyreshöjningar upp till 50 procent och som konsekvens behöva lägga upp till 14 procent mer än av sin disponibla inkomst på hyran om marknadshyror införs. Det visar marknadshyresrapporter som konsultföretaget Ramboll har tagit fram på uppdrag av Hyresgästföreningen. Läs rapporterna här

I dag förhandlas hyran mellan parterna på hyresmarknaden, istället för att marknaden eller politikerna bestämmer över hyresnivåerna. Hyran ska vara lika för lika lägenhet och bygger på bruksvärdet, det vill säga den standard och kvalitet som finns i lägenheten, fastigheten och i området. Det innebär att hyresvärden inte själv kan bestämma hur hög hyra du ska betala. Att hyrorna sätts genom förhandling är en trygghet för dig som hyresgäst. Vi på Hyresgästföreningen företräder hyresgäster i förhandling med hyresvärdarna och ser till att din hyra inte kan höjas hur som helst.

Förslaget om ”fri hyressättning i nyproduktion” innebär att modellen med kollektiva förhandlingar sätts ur spel. Till en början kommer det drabba alla som flyttar till en nyproducerad hyresbostad, lägenheter som redan idag har en högre hyra. På sikt kommer alla lägenheter få höjda hyror eftersom den kollektiva förhandlingen försvinner.

Det som görs i utredningen om fri hyressättning i nyproduktion är att man tar fram ett helt nytt system för fri hyressättning utanför förhandlingsmodellen. Med tariffer och förslag på hur hyran ska räknas upp varje år utan att konsumenten får förhandla. Det står i direktiven till utredningen att utredaren ska överväga om presumtionshyrorna ska fasas ut. Idag finns 140 000 presumtionshyror. Vad händer med dem efter att de 15 åren gått ut? Blir det fri hyressättning även där?

Delta i kampanjen mot marknadshyror

Trots att sju av tio väljare är emot marknadshyror så har regeringspartierna tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna kommit överens om att införa marknadshyror för nybyggda bostäder. Läs mer om hur du kan delta i kampanjen mot marknadshyror!