Marie möter

I serien ”Marie möter” samtalar Marie Linder med relevanta gäster om olika ämnen kopplat till bostadspolitik. Inte minst diskuteras konsekvenserna av- och drivkrafterna bakom att införa marknadshyror. Vi får också se ett inslag om hur aktivister inom Hyresgästföreningen kämpar emot förslaget. Oavsett hur insatt du är i bostadsfrågor kan du här få mer insyn i vad som är på gång.

I premiäravsnittet av Marie möter träffar Marie Sandro Scocco, utredningschef för bostad 2030, och diskuterar konsekvenserna av- och drivkrafterna bakom att införa marknadshyror. Vi får även hänga med och se hur aktivister inom Hyresgästföreningen kämpar mot förslaget.

Att motvilligt få sitt hem renoverat och hyran höjd så pass mycket att man inte har råd att bo kvar. Det är en verklighet som hyresgäster i Kvarngärdet kämpar med. I detta avsnitt av Marie möter tar hyresgästerna ordet.
Fenomenet renovräkning blir allt vanligare i Sverige och är en effekt av den skeva maktbalansen som råder mellan hyresvärd och hyresgäst. Det berättar Dominika Polanska, en av författarna till boken ”Renovräkt!” mer om.

Det här avsnittet av Marie möter handlar om boendesegregationens allra värsta konsekvenser.
Marie möter journalisten och författaren Alexandra Pascalidou som växt upp i Rinkeby och som lyft berättelser från mammorna i förorten i sina böcker.
Vi får också träffa Carolina Sinisalo som bor i Akalla. När hon förlorade sin son 2016 till följd av en skjutning bestämde hon sig för att börja prata om orsakerna bakom våldet och problemen i förorten.

Hur kan vi jobba förebyggande så att fler får bättre förutsättningar? Det pratar vi med gängexperten Camilla Salazar om i detta avsnitt.
Vi träffar också Dan Hersan, ordförande i Hyresgästföreningen Örebro, och hans vänner som engagerat sig i Hyresgästföreningens unga vuxna ambassadörer.