Säg Nej till regeringens hyreschock
Hyresgästföreningen

Inspelade seminarier om marknadshyror

Under pandemin häll hyresgästföreningen i flera digitala seminarier. Här kan du se de seminarier som berörde frågan om marknadshyror.

Marknadshyra för nybyggt ska utredas – vad innebär det?

Att regeringen då tillsätter en utredning för fri hyressättning i nyproduktion är ett svek mot både dagens och morgondagens hyresgäster tyckte både Erik Elmgren, bostadspolitisk chef Hyresgästföreningen och Ola Palmgren, ledamot i Hyresgästföreningens förbundsstyrelse som under ett direktsänt seminarium på Hyresgästföreningens Facebooksida samtalade om vad den nytillsatta utredningen innebär för hyresgästerna. Den som såg samtalet under direktsändning hade möjligheter att själv ställa frågor till Ola och Erik.
__________________________________________________________________________________________________________

Marknadshyra "men bara för nybyggt" – hur påverkar det oss?

År 2022 planeras den nya lagstiftningen träda i kraft där fastighetsägare får fritt bestämma inflyttningshyran för nybyggda lägenheter. Hur kommer det att påverka hela hyresmarknaden var frågan som ställdes i ett samtal mellan Hyresgästföreningens chefsekonom Martin Hofverberg och Sandro Scocco, chefsekonom för tankesmedjan Arena Idé och utredningschef för projektet Bostad 2030. Samtalet direktsändes på Hyresgästföreningens Facebooksida och leddes av Moa Andersson, verksamhetsledare för Boinstitutet. De som tittade på direktsändningen hade också möjlighet att ställa egna frågor till Martin och Sandro.

Marknadshyror – vad kan vi lära av andra länder?

Regeringen öppnar upp för marknadshyror i nyproduktion. Vad kan vi lära från andra länder? Ett digitalt seminarium där Hyresgästföreningens chefsekonom Martin Hofverberg jämför olika hyressättningsmodeller i Europa. Moderator var Moa Andersson från Boinstitutet.