Verksamhetsberättelse 2021

Slutspurt inför valet

Vi på Hyresgästföreningen kan göra stor skillnad för att öka valdeltagandet och sätta press på politikerna att stoppa bo-orättvisan genom kampanjer för våra frågor. Med din insats blir vi starkare!

Så tycker partierna

Vårt arbete inför valet

Under Hyresgästföreningens kampanjperiod inför valet syns vi på gator och torg, i bostadsområden och på nätet. Vi vill få hyresgäster att:

Din insats gör skillnad

• Letar du inspiration till kampanjaktiviteter? Kolla in valhandboken.
  • Vill du ha affischer eller flygblad till kampanjen? Då hittar du material att skriva ut eller så kan du beställa material gratis i vår webbshop
  • Vill du veta mer om vad som är på gång i Hyresgästföreningens valkampanj? Gå med i vår Facebook-grupp.

Nationellt samordnade kampanjinsatser

Vid tre tillfällen inför valet kommer vi att genomföra nationellt samordnade kampanjinsatser över hela landet för att prata med hyresgäster och väljare. Ni som lokalt aktiva bestämmer själva var och när aktiviteterna genomförs.

Affischeringskväll 24 augusti, kl 18

Att sätta upp affischer är extra bra i slutspurten inför valet. Då kan ingen missa att det är val och väljarna påminns om att tänka på bostadspolitik. Den 24 augusti sätter vi upp affischer i bostadsområden och trapphus.

Manifestation mot bo-orättvisan 3 september

För att lyfta bostadsfrågan i slutet av valrörelsen genomför vi en landsomfattande manifestation där vi står på gator torg runtom i Sverige med våra budskap. Manifestationen är ett tillfälle att försöka få uppmärksamhet från media, dela flygblad och föra valsamtal med människor vi möter. Det kommer att komma ett nationellt Facebook-event där man kan se var i landet det planeras manifestationer.

Morgonpendlarkampanj 7 september

Vid busstationer och resecentrum är det vanligt att många människor får stå en stund och vänta på sin resa. Det kan ofta vara ett bra tillfälle att få till en pratstund eller skicka med ett flygblad på resan. Bestäm tid och plats med dina föreningskamrater och lycka till!

Registrera valsamtal

Glöm inte att registrera dina valsamtal! Vi vill kunna visa Sveriges politiker vilket enormt jobb Hyresgästföreningen gör inför valen så att de också lyssnar på våra åsikter. Dessutom finns det chans att vinna biobiljett för de som registrerar valsamtal.