hustak flygbild Malmö

Svartkontrakt – Kan man köpa ett hyreskontrakt?

Att köpa, sälja eller förmedla hyreskontrakt mot betalning kallas för svarthandel och är olagligt. Här kan du läsa om vad som gäller och varför det är viktigt att du anmäler otillåten handel med hyreskontrakt till polisen.

Vad betyder svartkontrakt?

Att köpa svartkontrakt eller sälja svarta hyreskontrakt betyder att man betalat eller tagit betalt för ett hyreskontrakt vilket är olagligt. Hyresvärden får ta ut månadshyra men inte ta betalt för att du ska få kontraktet. Även den som köper ett andrahands- eller förstahandskontrakt bryter mot lagen.

Får man ta betalt för ett hyreskontrakt?

Nej. Enligt hyreslagen är det olagligt att både sälja, köpa och förmedla hyreskontrakt.

Finns det risker med att köpa eller sälja ett hyreskontrakt?

Den som köpt ett hyreskontrakt eller tagit betalt för ett andrahandskontrakt riskerar att bli av med sitt hyreskontrakt om det upptäcks. Att sälja, köpa eller förmedla kontrakt kan ge böter och fängelse i upp till två år.

Hur utbredd är svarthandeln med hyreskontrakt i Sverige?

Enligt en enkät som Hyresgäst­föreningen gjorde 2017 hade nästan 5 procent av den svarande någon gång betalat för ett hyreskontrakt. I guppen unga hyresgäster under 30 år hade 13 procent någon gång betalat för ett kontrakt.

Vad tycker Hyresgäst­föreningen om svarta hyreskontrakt?

Svarthandel är olagligt och personer som ägnar sig åt det ska lagföras. Men straff är inte en långsiktig lösning på problemet. För bli av med svarthandeln på hyresmarknaden måste det byggas tillräckligt med hyresrätter till rimliga hyror och villkor. För att komma tillrätta med problemen är det också viktigt att:

• Att fastighetsägare håller koll på byten och vilka som bor i lägenheterna utan att kränka hyresgästers integritet.
  • Att fler lägenheter förmedlas genom bostadsförmedlingen eftersom det minskar utrymmet för svarthandel.
  • Att reglerna för hyresnivåer för andrahandskontrakt blir tydligare och ger hyresgäster ökade möjligheter att återkräva ockerhyra.

För att bli av med svarthandeln måste det byggas tillräckligt med hyresrätter till rimliga hyror.

Vad ska jag göra om jag upptäcker att det förekommer svarthandel?

Anmäl det till polisen. Är du medlem, är osäker på hur du ska göra eller bara behöver någon att prata med är du välkommen att kontakta vår rådgivning.

Varför ska jag anmäla svarthandel till polisen?

Svarthandeln drabbar i hög grad personer som redan har det tufft ekonomiskt och inte kan få en lägenhet på något annat sätt. Samtidigt minskar också utbudet av lediga lägenheter i bostadskön vilket gör det svårare för alla andra att hitta bostad.

Det finns också en orättvisa i att den som har pengar kan köpa sig förbi alla andra i bostadskön. Svarthandeln omsätter också stora belopp med oskattade pengar vilket är dåligt för samhällsekonomin och dig som skattebetalare. Handel med svarta kontrakt bidrar också till att finansiera annan kriminell verksamhet vilket gör problemet större än bara en fråga för hyresmarknaden.