En glad man står i dörröppningen till sin lägenhet.

Hitta bostad - Ställ dig i bostadskö

Hyresgäst­föreningen är inte en bostadskö, däremot kan vi ge dig information och stöttning när du söker bostad. Här har vi samlat länkar till Sveriges mest googlade kommunala bostadsköer och bostadsförmedlingar. Ställ dig i bostadskö idag!

Bostadsköer i svenska kommuner

Privat förmedling av hyresrätter

Bli medlem i Hyresgäst­föreningen

Bli medlem i Hyresgäst­föreningen när du har hittat hem! Vi finns till för alla som bor i hyresrätt och är med och förhandlar om hyror, hjälper dig med juridisk rådgivning och står på din sida när du är i konflikt med din hyresvärd. Vi stöttar även andra samarbeten som finns till för att öka tryggheten i ditt närområde genom nattvandrare och grannsamverkansprojekt.

Medlemskap ger dig ingen köplats

Observera att Hyresgäst­föreningen endast förmedlar information om bostadsköer och tips om hur du hittar en bostad. Du kan inte få en bostad eller köplats genom ditt medlemskap i Hyresgäst­föreningen.

Tips för bostadsökandet

Bor du i en större stad är det ofta en god idé att ställa dig i flera bostadsköer. I större kommuner finns ibland en gemensam bostadskö som både privata och kommun – och förmodligen finns det även privata hyresvärdar som har sina egna. Genom att ställa dig i flera olika bostadsköer ökar du dina chanser att bli erbjuden ett hyreskontrakt. Tänk på att storstadsregionerna ofta har mycket långa bostadsköer medan mindre kommuner har betydligt kortare väntetid.

Här har vi samlat våra bästa tips för att hitta lägenhet.

Vad är en bostadskö?

En bostadskö är ett kösystem för bostäder där du kan registrera dig för att ansöka om ett hyreskontrakt.

Hur funkar en bostadskö?

I en bostadskö fördelas bostäderna vanligtvis efter ett poängsystem baserat på kötid, dvs tiden du varit registrerad i kön. Det är också vanligt att kommuner har separata köer för särskilda kategorier av bostadsökande exempelvis studenter, ungdomar eller hushåll med behov av särskild anpassning av boendet, exempelvis trygghetsboenden för äldre.

Kostar det något att ställa sig i en bostadskö?

För att stå i en kommunal bostadskö behöver du vanligtvis betala en årsavgift. I Stockholm och Göteborg är exempelvis årsavgiften 200 kr för att registrera sig i bostadskön. Fastighetsägares egna bostadsköer brukar vara gratis men observera att de inte alltid går efter enbart kötid.

Hur gammal måste jag vara för att ställa mig i bostadskö?

Det varierar. Det vanligaste är att du behöver vara 18 år för att ställa dig i bostadskön. I vissa kommuner kan du ställa dig i kön tidigare än så. I exempelvis Luleå kan du registrera dig i bostadskön när du fyllt 15 år.

Hur länge behöver jag köa för att få en bostad?

Kötiden varierar mellan kommunerna beroende på utbud och efterfrågan. De flesta kommuner i Sverige har brist på bostäder. I våra storstäder där bostadsbristen är som störst kan det ta flera år att få en bostad.

Kan man stå i flera bostadsköer samtidigt?

Ja du kan registrera dig i flera bostadsköer.

Måste kommuner ha en bostadskö?

Nej, det finns inget krav på kommuner att ha en bostadskö. Däremot har kommunerna enligt lag ett bostadsförsörjningsansvar som innebär att de måste planera för och ta fram riktlinjer för bostadsförsörjningen. Det innebär dock inte att kommunen har skyldighet att erbjuda dig ett boende. Kommunen har däremot ansvar för att inrätta särskilda boendeformer för service och omvårdnad för äldre samt för fysiskt och psykiskt funktionshindrade med behov av särskilt stöd.