balkonger

Ägarlägenheter - vad är det?

Ägarlägenheter är en upplåtelseform som infördes i Sverige år 2009. Intresset för att bygga ägarlägenheter har varit ytterst begränsat. Hyresgäst­föreningen tycker ägarlägenheter är en dålig idé. Här kan du läsa varför.

Vad är ägarlägenheter?

Ägarlägenheter är en relativt ny upplåtelseform som infördes i Sverige år 2009. Då blev det möjligt att låta varje lägenhet i ett nybyggt flerbostadshus bli en egen fastighet och bilda en gemensamhetsanläggning för gemensamma utrymmen och förvaltningen av huset. Intresset för att bygga ägarlägenheter har varit ytterst begränsat.

Vill du byta lägenhet?

Bli medlem i Hyregästföreningen!

Bli medlem i Hyresgäst­föreningen!

Som medlem hos oss blir du tryggare. Uppstår en tvist med hyresvärden kan du få hjälp av våra juridiska experter. Som medlem får du också massor av rabatter på allt från streming, biobiljetter till hyrbil och hotell. Välkommen!

• Hyresförhandling
  • Juridisk rådgivning
  • BoKvar-försäkring

Vad tycker Hyresgäst­föreningen om ägarlägenheter?

• Ägarlägenheter inte tillför bostadsmarknaden något nytt av värde eftersom bostadsrätten idag är en väletablerad form för ägande i flerbostadshus.
  • Ägarlägenheter som investeringsobjekt för uthyrning skapar fler andrahandsboenden med otrygga förhållanden för hyresgästen.