Liten lägenhet
Unsplash

Svartkontrakt

I spåren av stor bostadsbrist har olika former av handel med hyreskontakt ökat.

Svartkontrakt

I spåren av stor bostadsbrist har olika former av handel med hyreskontakt ökat. Svarta hyreskontrakt är en osund företeelse på hyresmarknaden som innebär att vissa köper sig före i bostadskön. Detta måste stävjas och under hösten 2019 antogs ändringar i hyreslagen som gör det olagligt att både sälja, köpa och förmedla hyreskontrakt. Dessutom kommer den nya lagstiftningen att vara klarare regler om vad som är tillåten andrahandshyra och hur hyran för inneboende ska räknas fram.

Hyresgästföreningen anser att:

• Seriösa fastighetsägare ska ha bra koll på byten och vilka som bor i lägenheterna utan att kränka hyresgästers integritet.
  • Om fler lägenheter förmedlas genom bostadsförmedlingen minskar utrymmet för svarthandel.
  • Klarare regler om hyresnivåerna för andrahandskontrakt ger hyresgäster ökade möjligheter att återkräva ockerhyra.
  • I grund och botten är svartkontrakt symptom på omfattande bostadsbrist. För att gå till botten med problemet måste det byggas tillräckligt med hyresrätter till rimliga hyror och villkor.