Pengar i glas
Unsplash

Överhyra

Överhyra

En andrahandshyra får inte vara högre än den förstahandshyresgästen betalar för lägenheten om den hyrs ut omöblerad. Är lägenheten möblerad kan man lägga på en summa för att hyresgästen får använda inventarierna. Ett skäligt påslag är enligt rättspraxis, 10–15 procent av hyran. Om man tar ut en ockerhyra, det vill säga en alldeles för hög hyra kan du som hyr i andra hand i efterhand vända dig till hyresnämnden. Där kan du få den hyra som du har betalat prövad samt kräva tillbaka överhyran plus ränta i upp till två år

Sedan 2013 gäller olika regler för hur hyran sätts vid andrahands­uthyrning av hyresrätt respektive bostadsrätt. För bostadsrätt kan bostadsrättsinnehavaren i princip ta ut marknadshyra eftersom hyran får baseras på en schablon beräknad utifrån marknadsvärdet på bostadsrätten med tillägg för månadsavgiften, samt att eventuella överhyror inte går att återfå retroaktivt.

Hyresgäst­föreningen anser att:

• Vi behöver fler trygga förstahandskontrakt.
  • Andrahands­uthyrning ska ske enligt bruksvärdesprincipen i alla upplåtelseformer och privatuthyrnings­lagen ska avskaffas.