Corona
Hyresgäst­föreningen

Hyresgästerna under pandemin

En ytterligare konsekvens av Coronapandemin är att hyresgäster upplever en stor oro över sin privatekonomi och ser problem med att kunna betala sin hyra framöver. Det visar en undersökning från Enkätfabriken, på uppdrag av Hyresgäst­föreningen. Det resultatet kräver två saker, dels ett överseende från landets hyresvärdar och en väckarklocka för politikerna om att vara beredda att sätta in åtgärder.

Resultaten är ett uppvaknande och ger en varningssignal till dels hyresvärdar men också politiker över situationen för landets hyresgäster. Vi är precis som Kronofogden oroliga för hur hyresgästers ekonomi kommer att utvecklas. Denna ekonomiska kris och i synnerhet om den håller i sig kommer att kräva ekonomiska lösningar av politiker.

• 6 av 10 hyresgäster känner stor oro eller viss oro över att sin privatekonomi kommer påverkas negativt pga. coronapandemin
  • 4 av 10 hyresgäster har hittills fått minskade inkomster eller en försvagad privatekonomi på grund av coronapandemin
  • 4 av 10 hyresgäster känner en viss eller stor oro över att inte kunna betala sin månadshyra pga av coronapandemin

-Det är bra att regeringen har höjt arbetslöshetsersättningen. Men det blir samtidigt märkligt att man har tagit bort det höjda bostadsbidraget som har varit till de barnfamiljer som har det ekonomisk skörast. Det räcker inte med en höjd arbetslöshetsersättning, säger Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgäst­föreningen.

Vägen till försörjningsstöd är ofta lång. Det gör att man istället kanske väljer att ta ett kortsiktigt lån och skuldsätta sig. Då är det bättre med de åtgärder vi har föreslagit:

- höjda, tillfälliga bostadsbidrag som vänder sig till både barnfamiljer och ensamstående. Och de ska inte behöva betala betalas tillbaka.

-en hyresfond som kan vara det som blir bryggan över för de som har en tillfällig ekonomisk svacka så man klarar av att behålla sitt boende.

Om samtal till rådgivningen

Hyresgäst­föreningen får in flera samtal per vecka och där många av samtalen kommer från oroade hyresgäster som blivit permitterade eller står inför uppsägning i och med Coronapandemin.

Hyresgäst­föreningen hjälper så klart sina medlemmar med dialogen med hyresvärden och är det så att en hyresgäst inte får gehör hos sin hyresvärd så kan vi starta ett ärende för att stötta upp dialogen.