Valet 2018: Gör din röst hörd

Bostadsfrågan handlar inte om fyra väggar och tak - den handlar om människorna som bor. Därför vill vi visa konsekvenserna som den bristfälliga bostadspolitiken har för alla människor oavsett bakgrund och ålder. Det gör vi genom att ta parti för människan.

Våra valfrågor

Vårt mål är att alla ska ha ett bra hem till en rimlig kostnad. Därför engagerar vi oss i valet 2018. Här kan du läsa vad vi står för och vilka krav vi ställer på politikerna.

Så tycker partierna

Inför valet den 9 september har partierna varit otydliga med var de står i frågan om marknadshyror och i bostadspolitiken i stort. Därför skickade Hyresgästföreningen en enkät till partiernas bostadspolitiska talespersoner, med sex frågor om bostadspolitik. Läs om enkäten och partiernas svar här.

Läs vår guide för att ta reda på var partierna står i frågan om marknadshyror. Ett införande av marknadshyror skulle innebära kraftiga hyreshöjningar för i princip alla hyresgäster. Gör din röst hörd och kräv förändring. Sprid våra viktiga budskap, skriv på vår namninsamling för fler hyresrätter och framförallt - rösta för en bättre bostadspolitik i valet den 9 september. Tillsammans kan vi göra skillnad.

Vi har skickat brev till alla partiledare och språkrör, där de uppmanas tala klarspråk om framtidens hyror och var de står i frågan om marknadshyror. Landets tre miljoner hyresgäster förtjänar att veta. Svaren kommer att publiceras när samtliga partier svarat. Läs mer om brevet här.

Är du osäker på hur du ska rösta? Då kan du ta hjälp av vår valkompass som vi tagit fram inom ramarna för kampanjen In My Backyard. Valkompassen består av 25 särskiljande politiska sakfrågor och hjälper dig som väljare att hitta rätt bland partierna i riksdagsvalet. Därefter rangordnas dina partisympatier i procentsatser utifrån hur du har svarat. Här hittar du valkompassen.

Så kan du påverka

• Skriv på för 30 000 nya hyresrätter varje år.
    213 000 unga vuxna bor idag hos sina föräldrar, trots att de hellre vill bo på annat sätt. Andra bor på kompisars soffor eller i tredje hand. Politikerna måste komma till skott. Vi kräver att det byggs 30 000 nya hyresrätter till en rimlig kostnad, varje år. Därför har vi, tillsammans med Universal Music, startat en namninsamling som ska lämnas över till ansvariga politiker. Genom att skriva under är du med och gör skillnad.
  • Bli medlem.
    Som medlem i Hyresgästföreningen stöttar du vårt arbete med att uppmärksamma bostadsfrågan och påverka politiker. Du får också möjlighet att själv engagera dig i bostadsfrågor, lokalt och nationellt. I ditt medlemskap ingår även hyresjuridisk rådgivning, mängder av medlemförmåner, tidningen Hem & Hyra och mycket mer.  Här blir du medlem i en av Sveriges största medlemsorganisationer.
  • Rösta för en bättre bostadspolitik
    Hur du röstar i valet 2018 kan påverka din hyra och mer än så. De olika partierna har olika visioner både för hur hyressättningen ska gå till och för bostadspolitiken i stort.
  • Sprid ordet.
    Bostadssituationen påverkar oss alla, men några drabbas hårdare än andra. Ta del av Samars, Annikas och Alis historier, och sprid dem gärna. Genom att uppmärksamma hur människor drabbas kan du bidra till att lyfta bostadsfrågan inför valet.

Tror du på ett Sverige där alla har rätt till ett bra hem? Ett Sverige där unga kan bo tryggt medan de pluggar? Där trångboddhet inte existerar och där ingen tvingas flytta på grund av drastiska hyreshöjningar? Det gör vi.

Kampanjmaterial