Jag misstänker att det är mögel i min lägenhet. Vad ska jag göra?

Om du misstänker att du har mögel i lägenheten är det viktigt att åtgärda det direkt. Börja med att själv försöka få bort möglet. Om det inte går så är det viktigt att du kontaktar din hyresvärd för att få det åtgärdat. Det är hyresvärdens ansvar att utreda och åtgärda fukt- och mögelskador.

Misstänker du mögel i din lägenhet är det viktigt att du kontaktar din hyresvärd. Mögel kan visa sig på olika sätt exempelvis som fuktfläckar, missfärgningar, bubblor i mattor och tapeter.

Om det är mögel i badrummet så rekommenderar vi att du försöker tvätta bort det med lämpligt rengörningsmedel. Mögel kan lätt uppstå av tvålrester och hudavlagringar. Om det inte hjälper att tvätta bort det och möglet kommer tillbaka så bör du som hyresgäst göra en anmälan till din hyresvärd. 

Bristande ventilation och hög luftfuktighet kan också orsaka mögel och då behöver hyresvärden göra en fuktmätning.

Om din hyresvärd inte åtgärdar fukt- och mögelskador så behöver du göra en bristanmälan. Är du medlem hos oss så hjälper vi dig med detta. Du behöver även kontakta Miljökontoret (tillsynsmyndighet för människors hälsa).

Är det fukt eller mögel i din lägenhet så kan det klassas som brist och då kan du som hyresgäst ha rätt till hyresreduktion - från den dagen du meddelat din hyrevärd om problemet, tills det är åtgärdat.

Hittade du inte vad du sökte?