Måste jag bo kvar under upprustningen trots att både kök och badrum ska rivas ut?

Hyresvärden bestämmer om du kan bo kvar i lägenheten eller inte. Värden kan också erbjuda dig en ersättningslägenhet under byggtiden. Om du måste bo kvar har du rätt till nedsatt hyra om du inte kan använda lägenheten på ett normalt sätt. Om du erbjuds en ersättningslägenhet kan den vara av lägre standard än din ordinarie lägenhet.

Du kan dessutom ha rätt till ersättning om du har haft utlägg som beror på att du inte har haft tillgång till hela lägenheten, till exempel för att du varit tvungen att bo någon annanstans och haft extra kostnader för resor eller kanske varit tvungen att åka någonstans för att tvätta.

Meddela värden att du kommer att begära ersättning

Meddela värden redan nu att du kommer att begära ersättning. Men vänta med att begära själva ersättningen tills störningen är över och du vet hur mycket du vill ha och hur länge störningen varade.

Hör av dig till oss på Hyresgästföreningen om du är osäker på vad som gäller i ditt fall.

I samband med att vi på Hyresgästföreningen tecknar avtal om upprustning förhandlar vi ofta fram en rekommendation om hyresnedsättning för hyresgästföreningen.

Hittade du inte vad du sökte?