Bo i hyresrätt eller bostadsrätt

Det är stor skillnad mellan att bo i en hyreslägenhet eller i en bostadsrätt. Bara du kan avgöra vilket som passar dig bäst.

Hyresrätt

Det är ingen startkostnad för att få en hyresrätt. Du behöver inget kapital och slipper skuldsätta dig. Du tar inte någon stor ekonomisk risk, men kan samtidigt inte göra någon vinst.

Bostadsrätt

Du behöver ha kapital eller ta lån för att kunna köpa en bostadsrätt. En bostadsrätt kan vara en god investering, om du gör vinst när du säljer den. Men det kan också vara en stor risk. Om priserna går ner kan du bli tvungen att sälja med förlust.

Hyra eller månadskostnad

Hyresrätt

Det vanliga är att din hyra bestäms i en förhandling mellan Hyresgästföreningen och hyresvärden. Hyran sätts utifrån lägenhetens standard, läge med mera. Likvärdiga lägenheter ska ha lika hyresnivåer.

Du har små möjligheter att som enskild individ påverka din egen hyra. Om   du är medlem i Hyresgästföreningen kan du få hjälp att pröva om din hyra är rimlig. Det är ovanligt med stora hyreshöjningar från år till år.

Bostadsrätt

Medlemmarna i bostadsrättsföreningen bestämmer månadsavgiften tillsammans. Avgiften måste täcka föreningens utgifter för lån, underhåll, sophämtning, värme och så vidare. Avgiften kan variera mycket beroende på föreningens ekonomi.

Om du har behövt ta lån för att köpa din bostadsrätt så behöver du dessutom betala ränta och avbetalningar. Räntenivåerna kan förändras, både uppåt och nedåt, och då ändras din månadskostnad.

Underhåll och reparationer

Hyresrätt

Hyresvärden ansvarar för att lägenheten ska vara i rimligt skick och utrustningen ska fungera. Värden byter ut kyl, frys och annat som behövs. Om saker går sönder, eller om du får ohyra så hjälper värden dig. Du kan kräva underhåll med rimliga mellanrum.

Du har rätt att måla om och tapetsera, så länge du gör det hantverksmannamässigt och inte väljer alltför extrema färger. Men du kan inte välja köksutrustning eller renovera precis som du vill.

Bostadsrätt

I en bostadsrätt ansvarar du själv för allt inne i lägenheten. Du kan renovera så som du gillar och välja standard efter din egen plånbok.

Du är själv ansvarig för reparationer. Om toalett, spis eller liknande går sönder så får du laga själv eller anlita hantverkare. Underhåll och reparationer av gemensamma ytor, som fasad eller tvättstuga, är de boende i huset tillsammans ansvariga för.

Hitta bostad

Hyresrätt

Beroende på var du vill bo så kan det vara olika lätt eller svårt att hitta en hyreslägenhet. Många städer har bostadsköer, där den som har köat längst har första tjing på lediga lägenheter. Ofta finns det privata hyresvärdar som inte är med i bostadskön. De avgör själva vilka de vill hyra ut lägenheterna till.

Bostadsrätt

Bostadsrätter säljs via annonser, försäljningssajter och mäklare. Vem som helst kan söka annonser och gå på visningar. Vem som får lägenheten avgörs oftast i en budgivning där den som kan betala högsta pris vinner. Priset kan variera väldigt mycket, beroende på läget och hur många som vill bo där.

Byta bostad

Hyresrätt

När du har en hyresrätt kan du byta den mot en annan hyresrätt, till exempel om du behöver större eller mindre lägenhet eller fått jobb i en annan stad. Det finns sajter som förmedlar lägenhetsbyten. Hyresvärden måste godkänna bytet och den nya hyresgästen.

Bostadsrätt

För att byta en bostadsrätt så måste du sälja den. Har du en lägenhet med bra läge, bra standard och med rimlig månadsavgift kan den vara lättsåld. Andra lägenheter kan vara svåra att sälja och i värsta fall kan du behöva betala för en lägenhet du inte bor i eller sälja med förlust.

Inflytande och ansvar

Hyresrätt

Det är hyresvärden som äger fastigheten och har det övergripande ansvaret. Du kan få inflytande genom att engagera dig lokalt i Hyresgästföreningen men du deltar inte direkt i fastighetens ekonomiska förvaltning, val av leverantörer och så vidare.

Bostadsrätt

Tillsammans med dina grannar äger du fastigheten genom bostadsrättsföreningen. Det ger möjlighet till stort inflytande men är också ett stort ansvar. De boende tillsammans har hand om fastighetens ekonomi, underhåll, avtal, leverantörer osv.

Alla ska kunna välja

Hyresgästföreningen vill att det ska vara upp till var och en att välja boendeform. Så är det inte idag. Idag saknas det hyresrätter i de flesta kommuner och många som vill bo i hyresrätt har ingen möjlighet att få en lägenhet. Därför jobbar vi för att det ska byggas mer hyresrätter till rimliga kostnader. Vill du vara med och påverka?

Råd och stöd

Vill du ha ett bollplank och diskutera för- och nackdelarna med hyresrätter och bostadsrätter? Hör gärna av dig till oss på Hyresgästföreningen. Här kan du läsa mer om processen och det går till när hyresrätter ska bli bostadsrätter och om dina rättigheter. Du har till exempel rätt att bo kvar som hyresgäst, även om dina grannar köper sina lägenheter.