Dina rättigheter vid ombildning

En ombildning är när hyresrätter blir bostadsrätter. De boende bildar en bostadsrättsförening som köper själva huset av fastighetsägaren och varje hyresgäst får möjlighet att köpa rätten till sin lägenhet. Det är två olika affärer som ska genomföras, köpet av fastigheten och köpet av de enskilda lägenheterna.

Stöd och råd

Vi vill ge dig fakta, stöd och råd om vad en ombildning innebär för dig, hur du kan påverka processen och dina rättigheter som hyresgäst. Vi kan hjälpa dig att engagera och informera dina grannar. Vi vill att alla ska ha så bra kunskap som möjligt inför beslutet.

Rätt att påverka beslutet

Pratas det om att bilda bostadsrättsförening i ditt hus? Det är du och dina grannar som tillsammans bestämmer om det ska bli bostadsrätter i ert hus. Ombildning är en lång process i många steg och du kan vara med och påverka i varje steg.

Köpa eller inte köpa

Du väljer själv om du vill köpa din lägenhet eller fortsätta hyra. Du måste inte köpa lägenheten om det blir en ombildning. Du kan bo kvar med hyresrätt på samma villkor och med samma rättigheter som tidigare. En skillnad är förstås att bostadsrättsföreningen blir din nya hyresvärd.

Läs mer om skillnaden mellan att bo i hyresrätt och bostadsrätt.

Hyresgäst i bostadsrättsförening

Om du inte köper din lägenhet utan bor kvar med hyresrätt så har du samma rättigheter som tidigare. Bostadsrättsföreningen blir din nya hyresvärd. De har samma skyldigheter som andra hyresvärdar. Det innebär att:

• du har kvar ditt besittningsskydd
  • bostadsrättsföreningen kan inte sälja din lägenhet till någon annan
  • bostadsrättsföreningen kan inte tvinga dig att köpa lägenheten
  • du har kvar din rätt att byta lägenheten mot andra hyresrätter
  • du får hyra ut lägenheten i andra hand
  • bostadsrättsföreningen är skyldig att underhålla lägenheten
  • hyran ska vara på samma nivå som för andra likvärdiga lägenheter

Skriv inte på något nytt avtal

Du fortsätter att hyra din lägenhet med samma villkor som tidigare och behöver inte skriva något nytt avtal. Om du erbjuds ett nytt avtal, ta genast kontakt med oss så hjälper vi dig med att granska det. Styrelsen i en bostadsrättsförening kan ha dålig kunskap om vad det innebär att vara hyresvärd och vilka rättigheter deras hyresgäster har.

Hyran ska vara rimlig

Bostadsrättsföreningen kan inte sätta din hyra själv. Den ska bestämmas enligt bruksvärdesprincipen, vilket betyder att den ska vara på samma nivå som för andra likvärdiga hyresrätter. Ofta sätts hyran i en förhandling med Hyresgästföreningen. Hör av dig till oss för att få veta vad som gäller i ditt hus. Om du är medlem hjälper vi dig att förhandla hyran.