Bilden visar ett parkettgolv i en hall
Kari Shea/Unsplash

Vad är en bra inomhusmiljö?

När inomhusmiljön är bra mår också vi bra. Din värd är skyldig att se till att innertemperaturen håller sig inom ett visst spann och att du har god ventilation. Här kan du läsa om riktlinjerna och vad du kan göra om de inte uppfylls.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader. Temperaturen ska under normala väderförhållande inte vara lägre än 18 grader, och inte varmare än 26 grader på sommaren.

Läs gärna vad Folkhälsomyndigheten säger om inomhustemperatur.

Om du vill ha hjälp att se till att du har bra temperatur i lägenheten behöver det först utredas hur varmt du har det i lägenheten. Kontakta först din hyresvärd. Om din hyresvärd säger nej kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun och be om hjälp. De uppmanar värden att undersöka och åtgärda vid behov.

Under extrema väderförhållanden finns undantag från rekommendationerna för inomhustemperatur. När det råder värmebölja kan du själv göra några saker för att underlätta, exempelvis dra ner persienner eller dra för gardiner, vädra på nätterna och se till att dricka ordentligt med vatten i värmen.

När du vädrar fungerar det ofta alldeles utmärkt med självdrag. Det är inte tekniken utan luftomsättningen som avgör om ventilationen är bra eller inte. Om du misstänker att ventilationen är dålig kan du be hyresvärden göra en kontroll av luftomsättningen.

Som medlem i Hyresgästföreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.