Hur kallt och varmt får det vara i lägenheten?

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader. Temperaturen ska aldrig vara lägre än 18 grader, och inte varmare än 26 grader på sommaren – med vissa undantag.

Vid tillfällig värmebölja kan du som hyresgäst behöva acceptera upp till 28 grader, enligt Folkhälsomyndighetens allmänna råd. Men vid extrema väderförhållanden gäller inte Folkhälsomyndighetens allmänna råd. Några saker du själv kan göra för att underlätta är att dra ner persienner eller dra för gardiner, vädra på nätterna och se till att dricka ordentligt med vatten i värmen.

Om du vill ha hjälp att se till att du har bra temperatur i lägenheten behöver det först utredas hur varmt du har det i lägenheten. Kontakta först din hyresvärd. Om din hyresvärd säger nej kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun och be om hjälp. De uppmanar värden att undersöka och åtgärda vid behov.

Läs mer om inomhustemperatur under sommaren i Hem & Hyra, med kommentarer av Hyresgästföreningens förbundsjurist Susanna Skogsberg.

Hittade du inte vad du sökte?