Skålar och muggar på en hylla
Brooke Lark

Jag misstänker att jag har betalat för mycket i hyra. Vad kan jag göra?

Du ska betala den hyra som står i hyresavtalet, och den ska i sin tur vara satt enligt vissa riktlinjer. Trots det händer det ibland att hyresgäster betalar för höga hyror. Här berättar vi vad du kan göra åt saken och hur vi kan hjälpa dig.

Om du redan är säker på att du betalar för hög hyra, exempelvis för att du har upptäckt att den är högre än den hyra som Hyresgästföreningen förhandlade fram med din värd, behöver du bara kontakta oss. Vi hjälper dig att få tillbaka pengarna. Dessutom kan vi kolla upp hyrorna flera år tillbaka och kontrollera att du inte betalat fel tidigare också.

Om du anser att din hyra är för hög av andra skäl kan du få den prövad av hyresnämnden. Då finns det två sätt att få hyresnämnden att pröva fallet. Vilket du ska välja beror på hur hyran har bestämts tidigare.

Om din hyra har bestämts i kollektiva förhandlingar med stöd av en förhandlingsordning, kan du begära att hyresnämnden prövar om den nya högre hyran är skälig. Då ska du vända dig till hyresnämnden senast tre månader efter det att den nya hyran börjat gälla.

Om hyran inte bestämts i en kollektiv förhandling måste du först begära att värden ändrar hyran. Det gör du i ett skriftligt meddelande som du skickar till värden i ett rekommenderat brev. Därefter måste du vänta en månad. Sedan kan du lämna en ansökan till hyresnämnden där du ber nämnden fastställa hyran till ett skäligt belopp.

Som medlem i Hyresgästföreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.