varningsskylt halt, halka
Skitterphoto, Pexels

Halkade på is utanför lägenheten. Har hyresvärden något ansvar?

Du kanske undrar om hyresvärden bär något ansvar för olyckan, eftersom det inte var sandat framför porten. Om du funderar på att kräva skadestånd behöver du först ta reda på vad som gäller. Det reder vi ut här.

Blockerat innehåll.

Hyresvärden ska hålla koll på väderomslag

Ja, värden är skyldig att vara uppmärksam på väderomslag och vid behov se till att det inte är halt.

Värden kan bli skadeståndsansvarig

Det ansvaret gäller även på kvällar och helger. Om värden inte sandar eller saltar inom en rimlig tid kan värden bli skadeståndsskyldig för halkolyckor. Sådana frågor avgörs i tingsrätten. Där bedöms om hyresvärden har agerat försumligt eller inte.

Går inte att ge generella svar om skadeståndsansvar

Det går därför inte att svara generellt på om hyresvärden blir skadeståndsskyldig eller inte. Kontakta Hyresgäst­föreningen om din hyresvärd inte tar på sig ansvar för det som hänt. Då kan du få ytterligare information och vi hjälper dig att göra en bedömning om hur du kan gå vidare med situationen.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.