Undvik att bli lurad av hyresbedragare

Var försiktig och noga när du hyr en bostad i andra hand. De senaste åren har antalet bostadsbedrägerier ökat kraftigt. Här kommer några råd från oss som vi hoppas ska vara till hjälp och stöd för dig som hyr bostad i andra hand, för att undvika bli lurad av hyresbedragare.

Titta på bostaden du tänkt hyra

Ta alltid reda på så mycket du kan om lägenheten du vill hyra. Be att få se lägenheten innan du accepterar några villkor eller skriver kontrakt. Ta gärna med dig någon på visningen eller be någon du känner och litar på att titta på bostaden åt dig. Om det inte går, kontrollera åtminstone att adressen och fastigheten existerar innan du går vidare.

Kolla upp uthyraren

• Kräv alltid att få uthyrarens för- och efternamn, personnummer, postadress och telefonnummer. Om uthyraren är ovillig att lämna ut personuppgifter, vill skynda på processen eller inte låter trovärdig i sina skäl till att bostaden ska hyras ut, leta efter en annan bostad!
  • Fråga gärna om orsaken till att bostaden ska hyras ut. Om ni träffas personligen, be att få se uthyrarens legitimation.
  • Sök i sociala medier och på webbsidor efter information om uthyraren.
  • Du kan också kontrollera hos Kronofogden om uthyraren har några skulder.
  • Kräv att uthyraren kan bevisa att hen är ägaren om det gäller en bostadsrätt eller villa, eller har ett förstahandskontrakt på hyreslägenheten. I båda fallen kan du kräva skriftligt intyg på att uthyraren har fått tillstånd att hyra ut lägenheten.
  • Kontrollera med fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen att uppgifterna stämmer och om villkoret är tidsbegränsat. Om det gäller en hyresrätt kan det vara ett bra tillfälle att fråga vilken hyra förstahandshyresgästen betalar.

Kontrakt och besiktning

Kräv alltid ett skriftligt hyreskontrakt. Dessa finns att ladda ner på vår webbplats.
Besikta lägenheten noga innan du flyttar in. Var uppmärksam på eventuella fel och skador på lägenheten och se till att dessa finns antecknade i en bilaga till kontraktet och att både du och uthyraren skriver under bilagan.

Hyresbetalning

Betala inget innan du har sett lägenheten och fått nycklarna. Var försiktig med deposition eller att betala in flera månadshyror i förskott. Be alltid att få sätta in pengarna på ett kontonummer, betala inte kontant. Så gott som alla som har en bostad i Sverige att hyra ut har tillgång till ett svenskt bankkonto. Kom ihåg att genom ett utländskt bankkonto eller transfereringar via Western Union går det inte att spåra vem som har fått pengarna.

Om du blivit lurad

Om du blivit lurad av någon och betalat pengar eller hyra för en lägenhet du inte får tillgång till, kan du ha blivit utsatt för bedrägeri. Då är det viktigt att polisanmäla bedrägeriet via telefon 114 14 eller genom att besöka en polisstation. Är du medlem i Hyresgästföreningen är du välkommen att kontakta oss för att få stöd och råd.