Starta grannsamverkan

Klotter i lekplatsen, inbrott i källaren, krossade rutor. Stölder och skadegörelser vill vi alla slippa. Ett smart sätt – som ger resultat – är att jobba med grannsamverkan. Grannsamverkan är en enkel metod som har använts sedan 70-talet och resultaten är mycket goda. Efter en kort tid brukar brotten minska och i vissa fall upphör de helt. Här har vi samlat lite tips hur du kan starta grannsamverkan.

Kom igång

Har du en lokal hyresgästförening i ditt bostadsområde? Börja med att knacka på där. Finns vi inte i ditt bostadsområde så finns vi alltid i närheten – bara ett samtal bort. Ta initiativet och bjud in grannarna till ett möte för att börja diskutera vad som behöver göras. Hyresgästföreningen har goda erfarenheter om grannsamverkan så bjud gärna in även oss så att vi kan stötta och inspirera er.

Brottsförebyggande rådet (BRÅ) och Rikspolisstyrelsen har en guide om grannsamverkan i flerfamiljshus. Guiden ger dig praktiska och konkreta tips hur du startar upp grannsamverkan.

Samverka med andra

Grannsamverkan handlar om samarbete. Ofta har man en partnerskapsgrupp som består av Hyresgästföreningen, bostadsbolaget och den lokala polisen. Även kommunen kan vara med. Det är den här gruppen som kommer stödja ert arbete. Kanske jobbar polisen redan med grannsamverkan i er kommun. Ring dem på telefon 114 14 och stäm av. Ta även kontakt med kommunen via deras växel. Be att få tala med någon som jobbar med säkerhet och brottsförebyggande insatser.

Nyckelpersoner

Nu gäller det att få några i grannskapet att bli nyckelpersoner. Dessa personer är länken mellan polisen och ert område. Ju fler personer desto bättre. En nyckelperson per trappuppgång eller gård kan vara en målsättning, och det är bra om en av personerna har en samordnande roll. Det finns möjlighet för dessa nyckelpersoner att gå en utbildning där polisen finns med.

Få med grannarna

Idén med grannsamverkan är enkel: med engagerade grannar förhindrar ni brott och alla kan känna sig trygga i bostadsområdet. Tillsammans ser ni om varandras boende. Använd gärna pärmen ni får av polisen när ni pratar med andra boende i området. I den finns tips på hur alla kan bidra i arbetet. Till exempel om vad ni gör då någon bevittnat ett brott. En viktig uppgift är också att göra listor över vilka hushåll som vill delta i grannsamverkan.

Berätta för tjuven

Ni får skyltar och dekaler från polisen. Sätt upp dem på väl synliga platser: i trappuppgångar, på garage, i källaren. Tjuven ska veta att ni finns och att ni har koll. Att skrämma tjuvar med klistermärken och skyltar kan låta simpelt men skrämseleffekten är större än man kan tro. Ni bestämmer själva var de ska sitta men stäm gärna av med fastighetsförvaltaren. Grannsamverkan betyder inte ”medborgargarde” utan sker i samarbete med polisen och handlar bara om förebyggande insatser.

Vill du också göra skillnad?