Öka trivseln för dig och dina grannar

Hyresgäster i hela landet lyckas ofta få igenom förbättringar i det egna bostadsområdet - genom att göra det tillsammans. Det kan du och dina grannar också göra! Här har vi samlat tips som du kan ha nytta av när du vill förbättra i ditt kvarter eller bostadsområde.

Trapphus

En vacker trappuppgång gör att vi alla mår bra. Du kan vara med öka tillgängligheten, påverka reparationer och underhåll av ditt trapphus och din gård:

• Gå ihop med grannarna och gör en vandring i området.
  • Skriv upp allt som behöver åtgärdas eller som ni vill förändra.
  • Blir listan lång? Prioritera, ta en sak i taget och tänk långsiktigt.
  • Presentera er lista för hyresvärden.
  • Fungerar trappstädningen dåligt? En idé kanske kan vara att ni städar trappan själva mot att få en lägre hyra.

Tvättstugan

Som hyresgäst ska du kunna tvätta dina kläder i huset där du bor eller i närheten. Hyresvärden har huvudansvaret för att det är städat, god ordning i tvättstugan och att alla maskiner fungerar. Är något trasigt eller vill du förbättra något? Ta kontakt med din hyresvärd.

Utebelysning och buskage

Ljusa och väl upplysta gator och kvarter gör att det känns tryggt att promenera hem från bussen, parkeringen eller cykelförrådet. Be hyresvärden klippa buskar och träd för att öka trygghetskänslan.

Grillning

Gå samman med dina grannar och fundera ut vilken typ av grillplats som passar er gård bäst. Presentera ert förslag för hyresvärden - det är alltid lättare att få igenom ett bra, billigt och genomtänkt förslag. Den gemensamma grillplatsen blir en naturlig mötesplats och ett bra ställe för att ordna trevliga gårdsfester.

Sopor och sophantering

75 procent av våra hushållssopor kan återvinnas, återanvändas eller komposteras. De flesta bostadsområden har återvinningsstationer i närheten, din hyresvärd ser till att det finns sopnedkast/sophus som fungerar men det finns flera sätt att ta hand om sopor. Vill du ha en gemensam kompostering på gården? Tala med dina grannar och hyresvärden och kolla möjligheterna.

Lekplatsen

Lekplatsen är en viktig mötesplats för både stora och små. Det ska vara fräscht och säkert för alla att vistas i. Fastighetsägaren ska besiktiga lekplatsen en gång per år och se till att alla säkerhetskrav följs. Är något trasigt? Berätta det för hyresvärden.

Aktiviteter i området

Vill du starta en dansgrupp, odla potatisar eller ordna en fest för alla? Allt är möjligt!

Rusta upp och förbättra

Är det dålig belysning på din gård eller vid parkeringen? Skulle tvättstugorna behöva fräschas upp? Vill du att det ska finnas en miljöstation i ditt bostadsområde? Du har säkert massor med idéer hur just ditt bostadsområde kan bli bättre. Hör av dig till oss så hjälps vi åt!

Vill du också göra skillnad?