Om hyresvärden säger upp ditt hyresavtal

Det händer att hyresgäster blir uppsagda trots att de har rätt att bo kvar. Men ibland finns det situationer som ger hyresvärden rätt att säga upp hyresavtalet, till exempel om du betalar in hyran för sent. Då är det viktigt att veta vad som gäller och agera snabbt! Läget är allvarligt men behöver inte nödvändigtvis sluta med en flytt.

Ta kontakt med Hyresgästföreningen

Om du blir uppsagd ska du genast ta kontakt med oss! Det är viktigt att du får rätt information om vad som gäller i just ditt fall. Du kan behöva hjälp av våra experter.

Agera direkt

Vissa situationer kräver att du agerar direkt! Har du glömt att betala din hyra, stört grannarna eller hyrt ut din bostad utan hyresvärdens tillstånd? Det kan ge hyresvärden rätt att säga upp ditt hyresavtal. Men för att öka dina chanser att få bo kvar har vi några viktiga råd till dig:

• Kontrollera att du betalat alla hyror! Om du har en hyresskuld till värden kan du bli av med ditt hyresavtal.
  • Har du varit sen med någon hyra? Betala hädanefter alltid hyran i god tid.
  • Har du stört dina grannar? Det är viktigt att det inte blir fler störningar.
  • Hyr du ut din lägenhet i andra hand utan tillstånd? Se till att din andrahandshyresgäst flyttar ut så snabbt som möjligt.

Vad händer sen?

Hyresvärden vänder sig till hyresnämnden – som i sin tur bestämmer om det finns grund för att säga upp ditt hyresavtal. Hyresnämnden väger in allt i sin bedömning, även hur du skött dig efter att du blev uppsagd. Därför är det viktigt att du, så fort som möjligt, rättar till det som blev fel.