Facebook - det stora bomötet

Det finns 4,5 miljoner Facebook-användare i Sverige. Halva Sveriges befolkning finns här och med största sannolikhet även en stor del av dina grannar. En större mötesplats än så här går knappast att få! Dygnet runt.

Engagemang – dygnet runt

Få saker engagerar lika mycket som det egna boendet och närmiljön. Med en Facebook-sida kan du bjuda in och få igång diskussioner om lokala och aktuella frågor. Det fina är att här har du ingen tider att passa – alla kan delta i diskussionerna, dygnet runt.

Olika slags sidor

Att skapa själva sidan är rätt så enkelt och tar högst en kvart även för den ovane. Var tydlig med syftet för sidan du skapar.

För frågor som bara berör dig och dina grannar – skapa en sida för ert bostadsområde. Ha en öppen Facebook-grupp så att alla grannar kan delta i diskussionerna!

Finns det en särskild fråga som berör fler bostadsområden eller hela kommunen, så som bevarandet av skog, tätare bussturer eller annat?

• Starta en särskild sida för just den frågan för att locka alla som berörs till debatt!
  • Skriv en insändare i lokaltidningen och tipsa om sidan så att fler kan följa och diskutera, även lokaltidningen.
  • Politiker lyssnar på opinionen och de boende i kommunen så ta chansen och bjud in även politiker.

illustration med tankebubblorBerätta om sidan

Sprid ordet till grannarna att du startat diskussion på nätet. Många gånger sprids det nästan av sig själv på Facebook, det är alltid någon som känner någon som bjuder in nästa och så vidare. För att påskynda lite kan du sätta upp lappar i trapphusen, tvättstugan  eller på något annat ställe där många grannar passerar. Vips så trillar det in nyfikna och engagerade grannar till gruppen som du precis startat.

Engagemang kräver engagemang

Ibland behöver man hjälpa engagemanget på vägen. Som en administratör för sidan kan du bidra till det genom att:

• Be alla som gör inlägg att hålla en trevlig ton.
  • Uppmuntra lösningar till gemensamma frågor.
  • De frågor och förslag som kommer fram – ta dem vidare till den lokala hyresgästföreningen, till fastighetsägaren eller till den som är ansvarig.

Personligt, inte privat

Oavsett vilken Facebook-grupp vi pratar om så finns det några goda råd:

• Var gärna personlig men inte privat.
  • Uttrycker du egna åsikter eller representerar du exempelvis Hyresgästföreningen – var tydlig
  • Samtalet som förs på sida kan jämföras med ett offentligt samtal på det lokala torget – det som sägs på Facebook kan höras lång väg, och kan sparas för evigt.
  • Samma sak gäller när du lägger upp bilder – respektera den som inte vill synas eller bli ”taggad”, fråga alltid innan!

Facebook-inspiration

Är du aktiv i en förening och vill veta mer om sociala medier och hur du kan använda dem i din förening?  Kontaktnätet, en riksorganisation för ideella kulturföreningar, har gett ut inspirationsboken JOINA Sociala medier – ungdomsorganisationer kommunicerar!

Är du administratör och styrelsemedlem i den lokala hyresgästföreningen?

• Besvara frågor, förslag och kritik på facebook så snart det går.
  • Bjud gärna in till fysiska möten där allt beslutas.

Vill du också göra skillnad?