Ditt första hem

När du skaffar din första hyreslägenhet är det absolut viktigaste att du får ett skriftligt hyreskontrakt. Och att du får en kopia på besiktningsprotokollet från besiktningen som gjordes när den tidigare hyresgästen flyttade ut.

Annat som är bra att komma ihåg:

• Anmäl ny adress och eftersänd posten.
  • Teckna avtal om elabonnemang.
  • Teckna hemförsäkring (kontakta ett försäkringsbolag eller utnyttja Hyresgästföreningens medlemsförmån).
  • Anmäl TV-innehav till Radiotjänst.

Ditt hyreskontrakt

När du hyr en lägenhet är det viktigt att du tecknar ett skriftligt hyreskontrakt. Det har du rätt till enligt hyreslagen. I princip gäller även ett muntligt avtal men skulle det bli diskussion om vad som är överenskommet är det säkrast att ha ett skriftligt avtal. Annars står ord mot ord.

Din hyra

De flesta hyrorna förhandlas genom kollektiva förhandlingar mellan Hyresgästföreningen och hyresvärden. Här kan du läsa mer om vad som ingår i hyranTänk på att betala din hyra i tid. Normalt sett skickar hyresvärden ut hyresavier till alla hyresgäster, men du är skyldig att betala hyran i tid även om du inte fått någon hyresavi.

Inflyttning

Du har rätt att flytta in klockan tolv den dag hyresavtalet börjar gälla. Är den dagen en lördag, söndag eller annan helgdag är det första vardagen därefter som gäller som inflyttningsdag. Om du inte har kommit överens om annat med hyresvärden.

Lägenhetens skick

Det är viktigt att hyresvärden har besiktigat lägenheten innan du flyttar in. Be om att få en kopia på besiktningsprotokollet. Anmäl till hyresvärden om det finns skador i lägenheten som inte står med i protokollet. Du ska inte behöva stå för skador som en tidigare hyresgäst har vållat. Du har även rätt att kräva att lägenheten ska vara städad när du flyttar in.

Använda lägenheten

Normalt slitage

En härlig sak med att vara hyresgäst är att din hyresvärd är skyldig att ta hand om det löpande underhållet av lägenheten som till exempel målning och tapetsering. Som hyresgäst har du ansvaret att vårda lägenheten och ersätta eventuella skador som du orsakar under din hyrestid. Om en skada uppstår, till exempel en vattenläcka, måste du informera hyresvärden på en gång.

Måla om själv

Du får naturligtvis sätta din egen prägel på lägenheten. Du kan måla och tapetsera för glatta livet. Så länge det är proffsigt gjort och inte för extrema färger. Däremot får du inte ändra planlösningen eller flytta på fast inredning, som en diskmaskin. Hör med värden om du vill göra större förändringar.

Ansvar för lägenheten

Inneboende och störning

Du får ha inneboende och kan bli sambo utan att fråga hyresvärden, men du ansvarar alltid för att du och dina besökare inte stör grannarna. Ha gärna fest och spela musik men tänk på grannarna. Det finns inga konkreta regler för hur länge man får ha fest eller exakt hur högt man får spela. Prata med grannarna, det de tycker är okej, är okej helt enkelt.

Får hyresvärden gå in?

Hyresvärden kan ha en reservnyckel till din lägenhet men får inte gå in oanmäld. Detta gäller naturligtvis inte om det är en nödsituation. Som hyresgäst är du skyldig att låta hyresvärden få tillträde till lägenheten för vissa ändamål. Det kan till exempel gälla:

• nödvändig tillsyn (exempelvis för planering av reparationer)
  • brådskande arbete
  • reparationer (hyresvärden ska enligt hyreslagen meddela dig minst en månad i förväg)
  • visning av lägenheten på lämplig tid om den är ledig för uthyrning (du behöver själv inte vara med på visningen).