Påverka boendet i stort och smått

Genom Hyresgästföreningen kan du vara med och påverka i ditt kvarter, din stad eller bostadspolitiken i hela landet. Vi jobbar för att alla ska ha ett tryggt och bra boende. Vill du vara med? Hos oss kan du bli aktiv och påverka just det du brinner för.

Bli aktiv i ditt bostadsområde

Vill du ha bättre belysning på vägen till busshållplatsen, roligare lekplatser, grillfester på gården eller en lånebokhylla i tvättstugan? Tillsammans med dina grannar kan du påverka dina kvarter

Påverka din kommun

Det är kommunpolitikerna som bestämmer var och hur det ska byggas, var det ska finnas skolor och dagis, hur de kommunala bostadsbolagen ska arbeta – och mycket annat. Hyresgästföreningen påverkar politiken för att se till att det finns bra bostäder till vettiga priser och förhandlar hyrorna för kommunens bostadsbolag.

Vilka frågor vi driver i just din kommun bestämmer medlemmarna tillsammans. För att påverka träffar vi kommunpolitiker, skriver insändare, ordnar debatter och pratar med folk på gator och torg. Vi har arbetsgrupper för olika frågor och aktiviteter. Vill du vara med? Hör av dig!

Bostadspolitiken i hela landet

Regeringen och riksdagen beslutar om den övergripande bostadspolitiken. Ska det finnas ekonomiskt stöd till att bygga bostäder? Hur ska bostäder beskattas? Vilka rättigheter ska man ha som hyresgäst? Hur ska hyror sättas?

Hyresgästföreningen trycker på för att skapa bra villkor för hyresrätter, så att fler ska kunna flytta hemifrån, alla ska ha ett tryggt boende och hyrorna ska vara på vettiga nivåer. Vi opinionsbildar, deltar i debatten och har täta kontakter med politiker från alla sidor. Ta några minuter att hjälpa oss att sätta press på politikerna eller lär dig mer om bostadspolitik.

Att vara förtroendevald

På alla nivåer har Hyresgästföreningen förtroendevalda som organiserar och ansvarar för arbetet. Är det något för dig? Här kan du läsa mer om att vara förtroendevald i Hyresgästföreningen!

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.