kortspel

Lägenhet via HomeQ

HomeQ är en marknadsplats för förstahandslägenheter där du kan du söka bostad. Till skillnad från en kommual bostadskö sätter hyresvärdarna på HomeQ sina egna turordningsregler. Här kan du läsa vad det innebär för dig som bostadssökande.

Vad är skillnaden mellan HomeQ och en  bostadskö?

HomeQ är Sveriges största marknadsplats för lägenheter med förstahandskontrakt. Till skillnad från en kommunal bostadskö behöver inte hyresvärdar som använder HomeQ välja den sökande med längst kötid. På HomeQ sätter hyresvärdarna själva sina turordningsregel och villkor.

När du hittat hem - Bli medlem i Hyresgästför­eningen

Söker du bostad? När du hittat en lägenhet är du välkommen att bli medlem i Hyresgäst­föreningen. Som medlem kan du få juridisk hjälp av våra experter och teckna BoKvar-försäkring ­som ökar din trygghet om du skulle bli sjuk eller arbetslös. Bli medlem idag!

Vad tycker Hyresgäst­föreningen om HomeQ?

På HomeQ  kan hyresvärdarna sätta sina egna regler. Det kan vara kötid, ”första till kvarn”, slumpmässigt eller den hyresgäst som hyresvärden anser vara bäst lämpad. Det kan också innebära högre krav på inkomstnivå, ett tak för hur många som får bo i lägenheten eller att man får ha flyttat max tre gånger under de senaste tre åren.

Vi i Hyresgäst­föreningen är kritiska till den här sättet att förmedla bostäder. Vi anser ­att lägenheter ska fördelas i huvudsak efter kötid genom transparenta, generella regler där sökande behandlas lika och rättvist.