Flytta från lägenhet

Andrahandskontrakt - tips och mallar

Ska du hyra eller hyra ut en lägenhet i andrahand? Då är det viktigt att det finns ett andrahandsavtal - ett skriftligt andrahandskontrakt. Här hittar du kontraktsmallar och tips om hur du får tag i en andrahandslägenhet.

Tips: Så fixar du en andrahandskontrakt

• Ta hjälp av seriösa andrahandsförmedlingar

Det finns mängder av webbsajter som förmedlar andrahandskontrakt. Vissa tar ut en förmedlingsavgift andra är gratis. Tänk på att vissa aktörer är mindre seriösa än andra. Så var försiktig så du inte blir lurad eller behöver betala mer i hyra än vad som är tillåtet.
  • Fråga om vänner och bekanta vill hyra ut

Använd ditt nätverk och lägg till exempel ut en förfrågan i sociala medier. De flesta brukar helst vilja hyra ut till någon de känner eller till någon som en vän rekommenderat.
  • Se till att få ett skriftligt andrahandskontrakt

Använd gärna våra kontraktsmallar
  • Läs på regler om hur hög hyran får vara.

Är det en hyresrätt får den som hyr ut ta max 15 procent extra om den är fullt möblerad. Mer information om regler hittar du i länkarna längre ned.
  • Kontrollera att den du hyr av har hyresvärdens tillstånd att hyra ut.

• Bli medlem i Hyregästföreningen

Som medlem hos oss kan du få juridiskt stöd och råd av våra experter om du skulle hamna i tvist med den du hyr av.

Är du medlem i Hyregästföreningen kan du ladda ned våra avtal för andrahands­uthyrning. Av oss kan du även få mallar för inventarieförteckning och ansökan till hyresvärden.